Janne Høgshøj har besøgt USA’s nye “Internet Valley“ i Fairfax Washington og Comdex2000 Las Vegas, den 3die største IT-messe i verden for at finde ud af, hvor og hvordan de amerikanske IT-virksomheder markedsfører sig.
Janne Høgshøj er kontaktdirektør i GCL NewMedia & Print, medlem af Repræsentantskabet i Dansk Markedsføringsforbund og gennem 5 år arrangør af konferencerne på MultiMediaMessen i Odense.
ODENSE – WASHINGTON – LAS VEGAS – T/R
Det første år i det nye årtusinde har været et helvede for mange nye internetvirksomheder. I en spritny analyse af 91 brancher fra Købmandsstandens Oplysningsbureau er webvirksomhederne røget fra en topplacering til en absolut bundplads på et halvt år. Analysen er bl.a. baseret på antal medarbejdere, omsætning, resultat og overskudsgrad. Omsætning og antal ansatte stiger, men det primære resultat er gået 800% tilbage.
Tilliden til e-business og wap er midlertidigt svækket – men det er ikke teknologiens eller InternettetS skyld! Fantaster og lykkeriddere har givet et genialt medie et rigtigt dårligt rygte og havde indtil i foråret kronede dage. Men nu er fornuften og godt gammelt købmandsskab tilbage på dagsordenen og vi venter nu på gode e-butikker, velfungerende wapløsninger og succesrige IT-projekter.
De mange blålys i branchen er blevet slukket og flere butikker i det elektroniske indkøbs-center er lukket. Men fordi butikker lukker, er det ligesom i den gamle verden ikke ensbetydende med, at hele strøget bliver lavet om til cykelparkering.
At være leder i IT og specielt webbranchen er ligesom at være far, mor og børn. Du skal lege med medarbejderne, opdrage kunderne og slå konkurrenterne og det har investorer og iværk-sættere fundet ud af. Nu ansætter man erfarne marketing- og managementfolk og firmaets stifter og conceptmager stiler nødvendigvis ikke efter posten som administrerende direktør, men koncentrerer sig om det han eller hun er god til.
FøRST FINLAND, Så JAPAN OG TIL SIDST USA
Men hvordan får vi succes og kan vi lære noget af vores amerikanske kolleger. Carly Fiorina CEO Hewlett-Packard er mere imponeret af finnere og japanere end af sine egne landsmænd, når det gælder udvikling og brug af den nye teknologi. Hun holdt en tankevækkende tale på Comdex for mange tusinde tilhørere om den digitale renæssance, der vil involvere alle klodens indbyggere. En flot vision med lange perspektiver, da det kun er 1/5 af klodens indbyggere, der er digitale.
USA’S NYE IT-MEKKA
Men der er områder i USA, der er mere digitale end andre. I mange år var IT-mekkaet Silicon Valley i Californien, men også Fairfax få kilometer udenfor Washington er et turboladet og højteknologisk centrum, der bl.a. huser Netscape og America OnLine. En af de mindre virksomheder, telefonproducenten Nextel, havde indbudt en dansk/finsk/svensk handelsdelegation til virksomhedsbesøg, hvor en repræsentant fra det lokale erhvervsråd også var til stede. Virksomhedsbesøget var der ikke meget ved. Deltagerne blev lodset direkte ind i et konferencelokale, hvor vi fik en lavteknologisk salgspræsentation af et ellers spændende, men ikke særligt nyt produkt og en pose med en gummitelefon og en termokop – den var ikke gået i Danmark. Repræsentanten fra erhvervsrådet var derimod begejstret og interessant og præsenterede spændende og imponerende facts om Fairfax. Et godt sted at etablere virksomhed uanset om det er i IT eller servicebranchen og de lokale erhvervsfolk og foreninger er meget interesserede i at hjælpe eller samarbejde.
USA’S STøRSTE IT-MESSE – CONTENT, COMMERCE AND COMMUNITY – OG RECOUNT2000
Skal man besøge en af de største IT-messer i verden hedder det Comdex i Las Vegas. Arrangøren Key3Media, der overtog Comdex i 1999, er verdens førende IT-messe og -konferencearrangør. Blandt hovedtalerne var Bill Gates, Carly Fiorina og Larry Ellison og alle måtte ironisere over sammenhængen mellem IT og præsidentvalget.
Comdex rummer 1 million kvm. udstillingsareal, 2.400 udstillere, hvoraf 1.400 kommer fra Nordamerika og 250.000 besøgende. Her er stande på størrelse med en pølsevogn og op til en mindre fodboldbane. Og fordi man er stor og berømt, behøver man altså ikke at rutte med pladsen. SUN Microsystems, var een af de mange store producenter, der downsizer, og de foldede sig ud på 9 kvm. med uddeling af fotokopier og henvisning til deres website. I det hele taget var der langt mellem snapsene, når man var på udkig efter inspirerende og kreative stande. Bare damer og blå mænd, var det mest ophidsende, men EDS, en stort gammelt IT-servicefirma med hovedkontor i Fairfax, var dog så opfindsomme, at de for at illustrere fleksibilitet og mobilitet opbyggede en ny stand hver nat!
OG HVAD FIK VI Så AT SE På UDSTILLINGEN?
Ja, den højeste score fik Sony’s stand, hvor de luftede den digitale vovse AIBO og folk stod i kø for at klø den bag ørene. Fedt produkt, der gør branchen helt menneskelig og fik smil og latter frem i selv det stiveste m/k jakkesæt. Ellers var det mobile og trådløse devices, der havde den store interesse.
Taler man med danske messebesøgende fokuserede Klaus Holse Andersen fra Internet Ventures Scandinavis på IMode mobiltelefonen og næste generations lommecomputere med professionelle og mere underholdende applikationer og services. Men han var ikke imponeret over nyhederne fra de store producenter.
John Marienhof fra Visuel Sales System mener, at Microsoft dotNET bliver en markant fremtidig platform, der også for softwarevirksomheder byder på både nye muligheder og nye udfordringer. De kan nu langt hurtigere omsætte visioner, forretningsmæssig indsigt og kundernes krav til brugbare og flexible applikationer.
BLUETOOTH SIGER FARVEL TIL KABLERNE
På mange stande så man også produkter udviklet til Bluetooth, der er en trådløs teknologi, der forbinder alle former for elektronik inden for en radius af 10 meter. Så fremover undgår vi ledningsspaghetti og kabler til printere, computere og hovedtelefoner. Teknologien blev udviklet af blandt andre Ericsson og Nokia i 1998.
SKOVTURS-KONFERENCER
Blev man træt af at stå og gå og trængte man til lidt åndelig føde, var der utallige konferencer for ledelse, medarbejdere, små og store virksomheder. Prisen var fra 800 til 1.900 dollars for 6 seminarer fordelt over 2 til 3 dage. Men faciliteterne er ikke som herhjemme. På Comdex er det kun stoleopstilling – ingen borde til drikkevarer og notater og frokosten købes ved midlertidige skranker i gangarealerne og indtages fumlende med pap og plastik siddende på gulvet. Sikkert een af grundene til at påklædningen er meget afslappet. Til næste år må der være et stort marked for løbehjul og klapstole – dem så jeg nemlig ingen af.
IT-BRANCHENS SVAR På CHEVY CHASE
“Internet i år 2025“ var titlen på et af seminarerne. Her mødte jeg branchenS svar på Chevy Chase. Mr. Levy, tidligere medarbejder hos Sun Microsystems og nuværende stifter og programkoordinator for San Jose State University. Levy indtog rummet i mere end een forstand og han var 3 steder på een gang. Han lod sin scannede udgave deltage i en konference i Japan og den private og kødelige udgave havde deltaget i nevøens fødselsdag på Mars og han vandrede ind i rummet iført rumdragt, mens han blev præsenteret af sin arbejdende udgave på storskærmen! Her forlod de første tilhørere lokalet! Men det var faktisk ret underholdende og tankevækkende. Deltagerne blev bedt om at henvende sig til en anden, som de ikke kendte og udveksle hvilke opgaver, vi helst ville overdrage til een af vore fremtidige 3 jeg’er. For eksempel at deltage på kedelige konferencer eller ensformige familiefester. Senere blev vi bedt om at nævne vores ynglings grøntsag – f.eks. gulerod og finde sammen med en anden gulerod! Her var der endnu flere der gik, men resten grinede og nogle fik ved den séance en ny samarbejdspartner eller en ordre med hjem. Hr. Levy var vild med at være påog da jeg løftede kameraet, kom han strygende ned til min plads og stillede sig i positur og frøs i 30 sekunder, så jeg kunne få det ultimative portræt. Inden jeg opløftet forlod lokalet blev jeg beriget med en kopiudgave af Levy’s nye bog “E-volve-or-die-com“. Den kan købes på Amazon fra midten af december.
Herefter mødte jeg tryllebundet op til en konference om Jura på nettet og digitale kontrakter! Efter 5 minutter besluttede jeg mig til at slå op i en håndbog, hvis behovet opstår og forlod lokalet.
KVINDELIGE NøRDER
GirlsGeek, endnu en forening for oversete kvinder i IT-branchen, holdt åbent hus og kåring af USA’S mest prisværdige IT-kvinde på Comdex. Mænd var også velkomne og jeg skulle da lige hilse at sige, at de kom – stormende, for her var både mad, vin og kvinder og klokken var 17 og nu begyndte de basale behov at melde sig. Nå, spøg til side. Det var et godt initiativ, selv om det irriterer mig, at det er stadig er nødvendigt med den slags foreninger. Brug dog krudtet til at blive rigtig klog og fræk – og spark så dørene ind til de bonede gulve og de fede jobs.
FESTEN ER SLUT
Under messen var der for VIP’s og pressen arrangeret ikke mindre en 40 fester! Og den ene skulle overgå en anden. Den mest berygtede foregik i den berømte Howard Hughes’, tidligere villa. Men bortset fra Comdex er festeN slut i IT branchen. For to år siden brugte amerikanske dot.com firmaer penge, som om det var vand, til kreative fester. FirmaeT der tidligere arrangerede events for bl.a. Microsoft fortæller, at branchen nu fokuserer på troværdighed og fornuft i stedet for overdådige Gatsby-fester.
MESSER OG KONFERENCER I FREMTIDEN
Comdex er stor – meget stor. Standene og oplevelsen er selvfølgelig præget af formatet, men om der ville komme lige så mange, hvis udstillingen ikke lå i Las Vegas, kan man kun gætte på. Som erfaren messe-, konferencearrangør og deltager tror jeg, at man en gang i fremtiden vil splitte store udstillinger op og lægge dem i mere alternative, charmerende og personlige omgivelser. Gamle fabrikshaller, franske slotte, store skibe og kæmpe villaer vil danne rammerne og de besøgende vil indkvartere sig på herregårde, vinslotte, vandrehjem eller Bed&Breakfast. Internettet vil overtage mange produktpræsentationer og flere og flere producenter henviser til deres website og dropper produktion af trykte manualer og flotte brochurer. Kim Myhre, præsident for Comdex, annoncerede da også i Comdex Daily, at formatet vil blive ændret, for tiden er løbet fra “one-size-fits-all“. Hvad det så resulterer i til næste efterår, bliver spændende at se. Til foråret arrangeres Comdex Chicago, der koncentrerer sig mere om strategi og indhold og mindre om produkterne.
BEFORE LEAVING LAS VEGAS
Når man deltager på Comdex, er det selvfølgelig både business og pleasure. Las Vegas skal opleves og byens historie er længere end man tror. Den begyndte i starten af 1800 tallet, da spanierne opdagede den store klare bæk på den anden side af Mojaveørkenen. De besluttede at kalde området Las Vegas, der betyder engen. I 1902 kom de første nybyggere og i 1905 blev Las Vegas en officiel by og spilleriet begyndte. I 1909 var der 6 hoteller og elleve barer og i 1931 blev spilleriet legaliseret. Det var Moe Dalitz, støvlemager og stærk modstander af forbud, der finansierede de første casinoer og siden hospital og golfbane. Derefter kom Bugsy Siegel og byggede Flamingo Hilton og Casino.
HOTEL TIL 1.5 MILLARDER DOLLARS
Neonlyset kom først i 1960, da milliardæren Howard Hughes indtog byen og ændrede det dårlige image som Bugsy Siegel havde skabt. Mange år senere blev verdens største hotel MGM Grand med 5005 værelser bygget og verdens mest eksklusive hotel skulle være Bellagio, der har en kunstsamling med værker af bl.a. Picasso, Van Gogh, Monet, Renoir og Cezanne. Hotellet kostede 1.5 milliarder dollars at opføre.
Her er mange andre fantastiske temahoteller, der indvendigt er opbygget som Paris, Venedig eller NewYork. Mange af verdens bedste restauranter har filial her og nogle af de mest imponerende og kendte shows kører i årevis for fulde huse. Las Vegas er modsætningernes by og de voksnes svar på Disneyland. Det rygte vil byen dog gerne væk fra. Las Vegas vil også godt være kendt for at være familie- og børnevenlig. Familieudflugter var der nu ikke mange af og børn må kun gå igennem, men ikke opholde sig i casinoområdet, der er hotellernes centrum og umulige at undgå. De fleste børn, jeg så, stod på gaden, var fattige og snavsede og delte pornoblade ud.
Nu vil jeg hjem til Odense!
LINKS:
Fairfax County:
www.fairfaxcountyeda.org
Comdex:
www.comdex.com
Key3Media:
www.key3media.com
Las Vegas:
www.lasvegas.com
Alle keynotes, konferencer, udstillere, nyheder mm. kan opleves eller bestilles på video via Comdex’ website – www.comdex.com.
FAKTABOKS COMDEXFALL:
Arrangør: Key3Media
Areal: 1 million kvm.
Udstillere: 2.400
Besøgende: 250.000
Entre: Gratis mod registering
Konferencer: fra kr. 7.000,-
Flybillet: fra kr. 3.700,-
Hotel: fra kr. 490,-