Da den 31 årige Ronnie Job for godt et år siden trådte ind på Jan Duckerts kontor i Landemærket var det lidt af et sats. Ideen med mødet var at spørge direktøren og medejeren af et af Danmarks mest prestigefyldte reklamebureauer om han ikke ville være med til at lave et reklamebureau med fokus på teknologi-brancherne. Selvom Ronnie Job på det tidspunkt ikke var et kendt navn i branchen valgte Jan Duckert alligevel at gå ind i projektet. Og BBDO blev også inviteret med indenfor.
Siden begyndelsen den 1. maj er der sket meget. Fra to skriveborde i kantinen hos Networkes til en vækstvirksomhed på 22 personer og en partner blandt branchens mest erfarne. Henrik Dyring skiftede nemlig i slutningen af 1999 sin stilling som marketingdirektør hos TV 2 ud med jobbet som medejer af AdPeople. I samme moment blev AdPeople udvidet med et spidskompetenceselskab, som har fået navnet NetPeople. Og der er flere spidskompetenceselskaber på vej. Inden længe søsættes PrPeople og Eventpeople er også på tegnebrættet.
Til at begynde med var computerfirmaet Dell den store kunde hos AdPople sammen med Novells hovedkontor i Utah, USA. Det er de stadigvæk, men listen er blevet udvidet bl.a. med flere dot-com virksomhder eks. harburi.com og zapera.com. Og senest er Unibank også kommet på kundelisten.
BåDE DEN GAMLE OG NYE VERDEN
Ronnie Job er oprindelig uddannet cand.merc.dat og har fået sin reklamemæssige erfaring hos O&M, Egeberg og senest Oracle Corporation i USA, hvor han fungerede som strategisk rågiver. Han har i øvrigt arbejdet som projektleder og tekstforfatter for Oracle Danmark A/S, danNet A/S, Hewlett Packard og IBM.
Ideen til at starte sit eget bureau fik Ronnie Job, da han kom hjem efter at have været udstationeret i halvandet år hos Oracle i Silicon Vally i USA. Visionen er at skabe et bureau, der fokuserer lige meget på løsninger i den gamle og den nye verden, hvor kompetencerne organiseres i mindre spidskompetenceselskaber. Synergi og medejerskab for nøglepersoner er er et par af nøglerne til succes.
– Vi fokuserer praktisk taget lige meget på løsninger på nettet og de traditionelle offline løsninger. På den måde er vi meget anderledes end vores konkurrenter fra såvel reklamebureauer som netbureauer, siger Ronnie Job, der henviser til at man f.eks. hos de etablerede bureauer typisk laver 90 procent offline og 10 procent online og hos netbureauerne er det lige omvendt.
Planen er nu at komme med helt i front og virksomheden vokser derfor snart ud af lokalerne i Toldbodgade.
– Vi er nødt til at se frem og høre til blandt de rigtig store, siger Ronnie Job, der stadig synes at det hele virker lidt uvirkeligt. På mindre end et år er drømmen om at være en del af sit eget bureau blevet til virkelighed.