Ekstra Bladet tager nu det næste skridt i mediets investering i førsteparts-data.

Dermed vinker mediet farvel til Google Analytics og tager den egenudviklede erstatning – Longboat – i brug. 

Det oplyses i en pressemeddelelse, hvor det også fremgår, at med lanceringen af Longboat har Ekstra Bladet også taget fuldt ejerskab over indsamlingen af data. Og det vil annonceområdet nyde godt af, lyder det.

– Umiddelbart kunne man mene, at lancering af nyt web analytics-system og teknisk indsamling af data ikke spiller den store rolle for Ekstra Bladets annoncører, men det er det modsatte, der er tilfældet, siger Thomas Lue Lytzen, der er Head of Product Development & Insights hos Ekstra Bladet.

I pressemeddelelsen fortsætter han:

– Med Longboat har vi nu 100 procent kontrol over indsamlingen af data, hvilket er fundamentet for at kunne tilbyde målretning af annoncekampagner med stor præcision og høj kvalitet via Relevance. Samtidig signalerer det uafhængighed af dominerende aktører på markedet, hvilket giver meget større fleksibilitet, når det kommer til at udvikle løsninger og produkter tilpasset den enkelte annoncør.

Ekstra Bladet er med afskeden med Google Analytics og lanceringen af Longboat således uafhængig af tredjepartsteknologier i dataværdikæden.

– Det er ingen hemmelighed, at data er et helt centralt element i realiseringen af vores strategi for de kommende år. Det er derfor vigtigt for os, at vi har kontrol med og ejerskab over vores data i hele værdikæden fra indsamling over bearbejdning til aktivering. Relevance sikrer os ejerskab over aktiveringen, siger Kasper Worm-Petersen, der er strategichef på Ekstra Bladet.

Seneste initiativ

Longboat er det seneste af en række initativer på Ekstra Bladets data-front. I efteråret 2019 gik dataplatformen Relevance i luften, så annoncører kunne aktivere deres kampagner med førsteparts-data.

Kort om Longboat

Longboat er Ekstra Bladets egenudviklede web analytics-system., der anvendes til alle former for web analytics, både i real-tid og historisk, redaktionelt og kommercielt, og indsamler datapunkter til brug for statistik, segmentering og personalisering. Longboat er udviklet ud fra en privacy-by-design-tilgang og al data indsamles i overensstemmelse med GDPR og Cookiebekendtgørelsen.

Kilde: Ekstra Bladet.

I efteråret 2020 blev forskningsprojektet Platform Intelligence in News (PIN) lanceret, hvor man i ”samarbejde med forskere fra DTU, KU og CBS skal udvikle ansvarlige AI- og Machine Learning-systemer, der skaber en langt mere relevant og personaliseret nyhedsoplevelse baseret på førsteparts-data.”

– Med PIN-projektet investerer vi kraftigt i bearbejdningen, og med Longboat tager vi nu også ejerskab over selve indsamlingen. Det giver os nogle helt unikke muligheder i den medievirkelighed, som Ekstra Bladet bevæger sig ind i, siger Kasper Worm-Petersen.

Inspirationen til navnet Longboat kommer fra vikingernes langskibe, der var hurtige og solide, oplyses det.