Alting har en ende – en regnorm den har to, synger Shubidua stadig, men i dette triste, vemodige og i reklamesammenhæng ”breaking news” perspektiv, tager vi visdommen til os og siger den 31. december farvel til Harry og hans faste makker Bahnsen.
Tårer vil trille, nogle få onde vil godte sig, men uagtet reaktionerne sender DSB sin irriterende og charmerende, lilla, uldne dukke – med hang til biler – på pension efter 11 års trofast tjeneste. Søren Pilmark må nu fortsætte sin ensomme gang sammen med ”Ørkenens Sønner”.
– Det har været en svær beslutning. Vi ved, at Harry er elsket af mange, men med DSB’s økonomi og med det perspektiv, at DSB i dag er et andet sted end for 11 år siden, er vi kommet frem til, at det er nødvendigt at sige farvel til Harry. DSB kan bruge pengene på markedsføring klogere, bedre og mere tidssvarende med andre kampagner, forklarer marketingdirektør i DSB, Steen Sørensen Koch.
Nu skal nye medier i højere grad i spil?
– Da DSB for 11 år siden introducerede Harry og Bahnsen, var det for at gøre op med etat-imaget. Vi ville tættere på folket, og det er lykkedes, må man sige. Harry og Bahnsen blev udviklet i en tid, hvor tv-mediet var det bedste reklamemedie. Nu er tiden en anden, og der er langt flere platforme og muligheder for DSB at markedsføre sig på, forklarer Steen Sørensen Koch.
Han fortæller, at tanken oprindeligt var, at Harry højst skulle leve et par år, men den lilla dukke blev et kært folkeeje, og det har derfor været svært for DSB at lukke et kapitel og begynde på et nyt.
Født i et sommerhus
Er man i reklamebranchen, er Harry på landsholdsniveau. Og som så mange talenter er han født under trange kår – i Svendborg i 1999. De to idémænd fra Bates Y&R, Jacob Blom og Ib Borup, drog til et sommerhus i den fynske by for at idéudvikle på et kampagneoplæg fra DSB’s daværende koncernmarketingdirektør Christian Bjerring.
DSB ville gerne favne alle, være mere folkelige og mindre etat. I bestillingen til Bates stod der også, at kampagnen skulle være ”talk of the town”. Det var i første omgang meningen, at Harry skulle have været en rigtig levende skuespiller, men i Svendborg kom Ib Borup forbi en legetøjsbutik og fik øje på, ifølge ham selv, ”en åndssvag gul struds af den slags, man kan styre med snore.”
Navnet Harry fik han efter den nu afdøde redaktør af FDM’s motorbrevkasse Harry Motor. Det var Søs Egelind, der gav ham liv i form af stemme, og Søren Pilmark har undervejs – udover at være Harrys trofaste ven – også bidraget til at udvikle konceptet.
– Vi har haft stor succes med Harry-universet, men nu er Harry rykket for langt væk fra kunderne og den virkelighed, de befinder sig i, siger Steen Sørensen Koch, der forklarer, at det stadig er for tidligt at afsløre, hvad der skal afløse den lilla dukke. Det bliver unægtelig også en udfordring at erstatte en figur, der ifølge Bates’ og OMD’s beregninger har haft en ROMI på 7 – dog med en kraftigt faldende tendens over årene.
Men fortvivl ikke. Det vil stadig være muligt at finde Harry på skærmen lidt endnu, da der er planlagt kampagner med ham indtil årsskiftet. Men der vil ikke blive produceret flere film, ligesom Harry ikke længere stiller op i forbindelse med events og kampagner.
Der er mulighed for at sige farvel til Harry i forbindelse med Københavns Hovedbanegårds 100 års fødselsdag, der bliver fejret den 3. og 4. december.
Til feinschmeckerne bør vi tilføje, at Harry var tæt på at lide vuggedøden, idet især den første men også den anden film blev sablet ned af danskerne. Men Christian Bjerring – og over ham vice-CEO Keld Sengeløv – stod fast på idéen midt i stormen, og fra den tredje film stjal den Taunus-kørende uldne tumling danskerne hjerter. Harry indspillede 90 reklamefilm.
Fakta om Harry
Harry optrådte første gang på skærmen i 2.000 og medvirkede i alt i 90 reklamefilm.
Han har modtaget i alt 48 reklamepriser.
• Den Glade Seer: 50.
• Advertising Effectiveness Award: 2.
• Arnold: 1.
• True Award: 2.