Under OL boede jeg på 31. etage på Ukura Hotel i Tokyo. Jeg blev ved med at kalde det for Ikira Hotel, men det betyder skammel, så det var ikke så godt. De første 14 dage var jeg i karantæneboble på hotellet på grund af pandemien.

Vi har planlagt alt ned til mindste detalje, men når man er med til at arrangere verdens største event midt i en pandemi, så er der rigeligt med hastesager at se til. Det er ikke det mest afstressende job, jeg har haft.

Jeg er ansvarlig for brandet, markedsføringen og alle sociale medie-kanaler for OL. Vi er på 24 timer i døgnet på platforme på over 160 markeder i hele verden. Under OL er hver eneste dag fyldt med overskrifter, fra at vi har annonceret Brisbane som værtsby i 2032, og til at vi har kommunikeret, at verdens måske største atlet, Simone Biles, meldte afbud til flere af sine konkurrencer på grund af sit mentale helbred.

Jeg startede min karriere i markedsføring i DR. Jeg lavede DR’s første SoMe-team, jeg kodede og byggede selv CMS-systemer, og jeg havde fingrene nede i den digitale kommunikation og den helt basale brugerinteraktion. Jeg lærte mig selv at kode og at dyrke sociale medier, selvom folk mente, det var totalt spild af tid. Men du skal se mulighederne og gøre ting, hvis folk synes, de er vanvittige. Spring ud i det. Du skal hele tiden udfordre dig selv.

Blå bog

Lars Silberbauer er chef for brand, markedsføring og digital kommunikation af Olympiaden. Han stod i krydsilden som chef for hele OL’s branding under legene i Tokyo.

44 år gammel. Født og opvokset i Hjørring.

Uddannet cand.mag i medievidenskab, har en HD i organisation og ledelse – og en bachelor i musikvidenskab.

Har arbejdet otte år i DR og derefter syv år hos LEGO.

Var Senior Vice President for ViacomCBS med ansvar for MTV Digital Studios i tre år.

Bor i Lausanne i Schweiz. Far til Ella og Nora.

Jeg har faktisk arbejdet som bungyjump-instruktør, da jeg var studerende. Det faglige bruger jeg ikke så meget i dag, men jeg lærte, at hvis du skal hænge i det knob, du selv har bundet, så skal du være omhyggelig. Ellers får du ikke en lang karriere.

Efter DR var jeg syv år hos LEGO. Det var et sindssygt fedt spring, fordi LEGO er så stort et brand globalt. Da jeg startede, havde de slet ikke et digitalt univers på sociale medier. Men da jeg stoppede, lå vi nummer et for vores branche på digitale platforme og YouTube. Jeg er faktisk også selv glad for at bygge med LEGO. Men da jeg havde været der i syv år, kunne jeg godt holde en pause og skiftede til MTV.

Jeg blev headhuntet af den olympiske komité, da jeg var hos MTV. Der var jeg ansvarlig for hele MTV’s digitale studio på 100 mand i New York. Det skete så lavpraktisk, at jeg fik en mail fra IOC. Jeg syntes egentlig, at jeg lige var landet. Men da jeg hørte lidt mere om projektet, kunne jeg ikke sige nej. Inden for de næste syv-otte måneder skal der for første gang afholdes fire olympiader – OL, de Paralympiske Lege, og i 2022 både vinter-OL og vinter-PL. Det er en unik mulighed.

Jeg er blevet ansat til at fremtidssikre Olympiadens brand. Det er den forholdsvist store opgave. Det sværeste ved at starte i jobbet har været, at jeg skulle ind og lede et hold igennem videomøder. Der gik seks måneder, før jeg så alle mine kolleger. Jeg vidste ikke, om nogen af dem havde ben inden da.

Jeg blev ansat cirka et halvt år før OL. Og jeg har, for at sige det mildt, haft ret travlt. Vi har på samme tid lavet en ny brandingstrategi, omorganiseret vores hold, lavet en ny SoMe-strategi, og lanceret massive kampagner og videoer med blandt andre Usain Bolt, Naomi Osaka og Tony Hawk. Vi har også undervejs ændret hele OL’s slogan. Fra ”Højere, stærkere, længere” til ”Højere, stærkere, længere – sammen”. Det er aldrig sket før. Det er en grundlæggende ændring af hele OL’s brand. Vores kampagne til OL skulle give ”goosebumps and tears”. OL skal ikke bare være et brand for topatleter. OL handler i sin kerne om menneskelige øjeblikke, og det vil vi gerne fortælle. Det har kostet blod, sved og tårer at få det færdigt på et halvt år.

Hvad er dit bedste karriereråd?

”Du skal hoppe ud i det blå nogle gange og ikke være bange for at flytte til den anden side af kloden. Du lærer så meget af at gøre det. Hvis du kommer fra Danmark, så er du bagud på point i den her verden, for ingen kigger herhen efter talent. Du er nødt til at dukke op på deres radar. Tag chancen og lad være med at tænke på, hvad du mister ved at sige et job op. Tænk i stedet på, hvad du går glip af ved ikke at skifte.”

Det har været godt, at der har været en stram deadline. Vi vidste, at flammen ville blive tændt den 23. juli. Og jeg har aldrig frygtet, at det ville blive aflyst. Det her er en organisation, der har gjort det i mere end 100 år, så de er vanvittigt dygtige. Det er vildt ærgerligt, at der ikke måtte være tilskuere ved OL i år. Det er også et slag for brandet. Men det er nu engang, sådan det er. Der er andre i verden, der har langt mere dramatiske problemer at kæmpe med. Og OL har stadig en stor rolle som en begivenhed, der samler hele verden.

Om 10 år drømmer jeg om, at OL har et brand, som i endnu højere grad handler om at forbedre verden igennem sport. Det er også en af de store grunde til, at jeg faktisk er her. Med rollemodeller som Naomi Osaka, Simone Biles og Tom Daley viser atleterne, at vi som mennesker skal og kan være dem, vi er. Der er i år også 100 procent lighed mellem antallet af mandlige og kvindelige atleter ved OL, ligesom de penge, OL tjener, ryger tilbage til sporten og støtter hundredtusindvis af atleter. Det er fantastisk og støtter grundlæggende, positive værdier.

Hvis jeg selv skulle vinde en medalje ved OL, skulle det være i skateboarding. Det ser så vanvittigt cool ud. Hos kvinderne var der to 13-årige, der vandt medaljer. De er eddermame seje.