Fremover kan du meget vel få at vide over højtaleren, at næste metrostation er Coca-Cola og at du i øjeblikket kører med linje Nike – i hvert tilfælde hvis du benytter dig af offentlige transportmidler og befinder dig i Dubai City.
Bystyret forhandler nemlig i øjeklikket med forskellige såvel internationale som lokale interesserede investorer om muligheden for og retten til at navngive 23 af 47 metrostationer og to metrolinjer. Det skriver The Wall Street Journal.
Modellen med den kombination af corporate branding og et metrosystem er ifølge avisen ikke tidligere set.
De heldige, og pengestærke, virksomheder hvis bud bliver højest vil foruden navneskilte ved og på metrostationerne også figurere på oversigtskort over metronettet et cetera.
Og ikke mindre vigtigt har de virksomheder, der for fremtiden vil kunne kalde en station for deres egen, retten til at vælge og vrage mellem, hvilke reklamer der optræder på netop deres station.
De kan med andre ord stikke en kæp i hjulet hos konkurrenterne.
Ifølge embedsmænd har 250 virksomheder udvist interesse for projektet, men præcis hvor mange officielle bud der er indgivet er ikke offentliggjort.
sm