Stoppede projekter. Hjemsendte medarbejdere. Budgetter, der ændrede sig flere gange.

Året med corona har været hårdt for &Co, der fredag blev topscorere med 14 priser ved årets Creative Circle Award. Det fortæller kreativ direktør i bureauet, Robert Cerkez.

– Det sværeste har været uvisheden. Ingen vidste, hvor stort det her var. Og økonomisk vidste vi heller ikke, hvordan det ville påvirke os. Det er meget stressende for en organisation. Der er kampagner og projekter, der er blevet stoppet. Og budgetterne har ændret sig flere gange, siger Robert Cerkez.

Netop derfor var de mange priser ved Creative Circle også en stor glæde for bureauet.

– Det har været et super mærkeligt år. Og selvom vi var nominerede i mange kategorier, var vi nervøse i dag. Vi anede ikke, hvordan det ville gå. Så at vi vinder for så mange kunder er helt outstanding, siger han.

Samtidig roser han også resten af bureauerne for at have leveret ”på et absurd højt niveau under så mærkeligt et år. Jeg har været meget, meget imponeret”.

Hvad er hemmeligheden?

&Co var også blandt topscorerne ved sidste års Creative Circle Award og hiver generelt mange priser hjem ved prisshowet.

I år fik de blandt andet priser for kampagner til Politiken, Danske Spil, Patent- og Varemærkestyrelsen, Telenor og Ældre Sagen. Priserne fordelte sig på fire guld og 10 sølv.

Hvad er hemmeligheden bag alle jeres priser?

– Det er, at vi har et hold af dygtige talenter, der både er hyggelige, sjove og dygtige til at samarbejde, siger Robert Cerkez.

Hvad er et godt råd, hvis man skal lykkes med at levere til så mange kunder?

– Jeg tror klart, at det ligger i arbejdsgruppen og kundesamarbejdet. Dem, der arbejder med kunderne, skal alle være interesserede i hele processen og i udrulningen af kampagnerne. Vi har en kollektiv forståelse af, hvor gode kampagnerne kan blive – og hvordan. 

Har kommunikeret åbent til de ansatte

Robert Cerkez fortæller, at det har været vigtigt for &Co at holde sammen på medarbejderne under coronakrisen.

– Vi har virkelig haft fokus på at holde humøret oppe. Det er ikke bare ledelsen, der har været med til at løse problemerne. Alle medarbejdere har en stor teamspirit og prøver at løse de udfordringer, vi har haft.

Hvordan sørger I for at holde humøret oppe konkret?

– Vi har prøvet at holde kommunikationen åben på arbejdspladsen. Mange har arbejdet hjemme og ikke været på kontoret. Og det kan være et problem kun at sidde hjemme foran computeren. Vi har hele tiden informeret folk, og folk har været gode til at sende fjollede mails og give hinanden opbakning, siger den kreative direktør, der er glad for, at branchen endelig har kunnet mødes ved prisfesten fredag på Frederiksberg.

– Det har været en fantastisk dag. Det har været mega rart at sidde under afslappede forhold i solen i en have og møde hinanden igen, siger han.