Slankevirksomheden Nupo har stoppet samarbejdet med flere influencere efter heftig kritik, skriver Ekstra Bladet.

Beslutningen kommer i kølvandet af, at Nupo i en lanceringskampagne af et nyt produkt anvendte influenter med mange unge følgere og derved markedsførte sig på en måde, der ramte unge under 18 år.

– Det har på intet tidspunkt været vores hensigt at målrette vores kampagne mod unge under 18 år, men da vi har brugt influencers i markedsføringen, er det alligevel sket, at nogle af deres yngre følgere er blevet eksponeret for vores kampagnebudskaber. Det beklager vi naturligvis meget, skriver Nupo på Instagram.

Heftig kritik

Ifølge Ekstra Bladet var en af disse influencere den tidligere MGP-stjerne Anne Gadegaard, der på SoMe reklamerede for slankevirksomhedens nye produkt på en måde, der fik andre influencere og eksperter til at råbe vagt i gevær og understrege, ”at sådanne reklamer for nogle kunne være en udløser for en spiseforstyrrelse”.

Nupo har nu taget konsekvensen af, at unge under 18 år er blevet eksponeret for reklamerne, fremgår det af opslaget på Instagram.

– Af den årsag har vi valgt at trække kampagnen tilbage og afslutte samarbejdet med de pågældende influenceres. Fremover vil vi se mere grundigt på, hvem vores budskaber når ud til.