OPDATERET: SAS lancerede tirsdag 11. februar filmen ”What is Truly Scandinavian?”, der nu er pillet ned fra flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal.
Kampagnefilmen, der er den ottende i SAS’ ”We are Travelers”-univers, nåede at få en del kradse kommentarer med for blandt andet at være ”anti-skandinavisk”, før den blev fjernet tirsdag aften.
– I burde omdøbe selskabet til anti scandinavian service, eller kort og godt ASS, lyder det eksempelvis i kommentarsporet på SAS’ Facebook-side i kølvandet på videoen.
I et debatindlæg i tilknytning til artiklen i Markedsføring lyder det:
– Dette reklamestunt er noget af det mest provokerende, jeg har set i mit liv. I har fejlet fuldstændig, hvis I i fuldt alvor mener, at folk skulle tage dette positivt og vælge SAS fremfor andre flyselskaber.
I filmen stiller SAS spørgsmålet: ”What is Truly Scandinavian?”, og flyselskabet kommer selv med svaret. Nemlig at alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som danish.
Bag kampagnefilmen står det danske reklamebureau & Co., og herfra lød det tirsdag fra Lea Flodgaard, Art Director, i en pressemeddelelse, at formålet med kampagnen er, ”at minde skandinaverne om vigtigheden af at rejse og dermed give os selv og vores region nye input”.
Markedsføring forsøger at få en kommentar fra SAS (LÆS SVARET HER) og reklamebureauet bag filmen, & Co.
Du kan se SAS’ nye reklamefilm her. Artiklen er opdateret med link til svaret fra SAS.