Ved årsskiftet tiltrådte Lars Bastholm stillingen som Chief Creative Officer for det daværende Egmont Publishings tre bureauer – Belong, Egmont Creative og det tidligere Nordisk Film-bureau, Starfighters.

Få dage efter skiftede Egmont Publishing navn til Storyhouse Egmont, og nu lægges de tre bureaubrands sammen under navnet The Story Laboratory.

Lars Bastholm kom, efter 17 år i USA, til mediekoncernen 1. januar 2021 som chef for de tre bureauer, og det er også ham, der videre frem skal stå i spidsen for det sammenlagte bureau

Hvorfor har I lagt de tre bureauer sammen?

– Jeg synes, det lå lige for. Der er nogle stordriftsfordele, og de tre bureauer er skarpe på hver sit felt. Starfighters på den produktionstunge del, Belong på social media og SoMe-strategi og Creative som det mere traditionelle bureau. Så der er ikke meget overlap, siger Lars Bastholm.

Enkelte afskedigelser

Med sammenlægningen og navneskiftet til The Story Laboratory får man samtidig skabt et navnemæssigt fællesskab til moderselskabet, Storyhouse Egmont.

Samlet er man i dag på tværs af bureauerne omkring 25 medarbejdere.

Har der været tale om afskedigelser?

– Vi har jo tidligere været igennem tilpasninger, blandt andet i Belong, så det er meget begrænset. Men ja, vi har strammet lidt til, men det under fem, siger Lars Bastholm.

Han ser nu frem til at det nye bureau skal ”bruge værktøjer fra historiefortælling til at skabe brandmytologier og dermed stærke brands, som folk kan forholde sig emotionelt til.”

– Jeg elsker Egmonts motto: ”We bring stories to life”. Og jeg glæder mig til at komme med nye og anderledes bud på, hvordan virksomheder kan bruge netop det i deres markedsføring, siger Lars Bastholm.

Vil ikke nødvendigvis være lead

Han vil med egne ord gerne ”tage det bedste fra Hollywood, blande det med det bedste fra Silicon Valley. Og fortælle den rigtige historie på det rigtige tidspunkt til de rigtige modtagere på den rigtige platform.”

– Som del af Story House har vi adgang til indsigter, analyser og viden om målgrupper, som stort set ingen andre i vores branche, og det mener vi, er en kæmpe fordel, siger Lars Bastholm, og tilføjer:

– Det gør, at vi kan være den sprælske lillebror, der laver sjove og interessante ting. Og samtidig være forankret i et hus med dyb indsigt.

Bureauet satser også på at være med inden for nye teknologier, lyder det fra Lars Bastholm: 

– Det er rivende udvikling i, hvordan man kan bruge den type værktøjer i historiefortællingens tjeneste. I min tid hos Google var det at studere nye teknologier og udtænke kreative løsninger, der brugte dem på spændende måder en af mine absolutte yndlingsbeskæftigelser, siger han.

Og så er han klar til åbne både døre og sind for nye samarbejdsmetoder:

– Vi vil ikke nødvendigvis være hovedbureau for vores kunder. Men hvis nogen har brug for friske øjne eller et anderledes bud på, hvordan man kunne besvare en brief, så er vi altid til parate til at lege, siger han.

Udover Lars Bastholm består ledelsesteamet i det nye bureau, The Story Laboratory, af Peter Stenbæk, der er kreativ direktør og tidligere har slået sine folder hos Wibroe Duckert & Partners og We Love People – samt Jeppe Munksnæs, der er kommerciel direktør og har en fortid hos bl.a TV2, Dentsu og Magnetix (nu Merkle).