Som en af landets første internet-evangalister må jeg i dag erkende, at jeg har fået et meget pragmatisk forhold til mit eget internet-forbrug. Jeg surfer stort set aldrig i friløb for at gå på opdagelse derude på nettet, og jeg har ingen fornøjelse af nogle af de eksisterende portaler; de siger mig slet og ret intet.
Så mens jeg sammen med mange andre venter på bredbåndets komme, hvor jeg kan få software, musik og film leveret her og nu på mine skærme, ja så er internettet for mig først og fremmest et praktisk redskab i dagligdagen, til såvel faglige som personlige aktiviteter.
Derfor viste det sig at være en ret stor udfordring at skulle skrive om en hade-website, for jeg har gennem tiden pr. automatik sorteret alle dårlige sites fra, efter stadig kortere orienteringstid.
Der går ikke mange sekunder før jeg – som sikkert så mange andre – lynhurtigt er væk fra en site, der enten er uoverskuelig, upræcis, klodset, grim eller uinteressant – eller det hele på en gang.
Tilbage er en række udvalgte sites, der alle kan være på min hyperlink-bjælke i Explorer. Et par aviser, min PC bank, en søgemaskine, en biografliste, Oplysningen og ISO. Lidt kedeligt, men det fungerer i hverdagen, og jeg holder af disse sites og hader dem slet ikke – jeg har ikke noget at hade, jeg har som nævnt sorteret alle de dårlige hjemmesider fra, før jeg kom til at hade dem. Så sådan set skulle min “Ihatethat.com“ slutte her, med en opfordring til alle website-ansvarlige om at lave noget ordentligt, der ikke er værd at hade, og der dermed ikke er anledning til ondskabsfulde klummer som denne.

HADESITE
Men selvfølgelig har jeg en hadesite. Mit forhold til hjemmesider er som nævnt meget pragmatisk, og da jeg rejser en hel del, ville det være skønt med en velfungerende, dansk forankret hjemmeside, som jeg kunne anvende fremfor at ulejlige mig med at kontakte et rejsebureau.
Derfor fandt jeg frem til http://www.travel-market.dk/, som jeg havde fået anbefalet, men den droppede jeg efter en orienteringstid på 3-4 sekunder. Rodet, uoverskuelig og med registreringstvang for at bruge databasen.
Dernæst fandt jeg frem til http://www.travis.com, som jeg gik til med åbent sind, og nu har forsøgt at anvende i praksis nogle gange, men den kan ikke konkurrere med at ringe til et rejsebureau, og derfor er jeg kommet til at hade den. Jeg har nemlig faktisk givet den flere chancer, med jævne mellemrum siden dens lancering, og den er da også blevet ændret og forbedret en del undervejs, men den fungerer stadig ikke for mig.
Den er også grim, og kunne have faldet ud allerede af den årsag; farverne er blandt de grimmeste jeg har set på en website nogensinde. Men jeg har flere gange forsøgt mig med bestilling af en flybillet på Travis, men det er altid dyrere end at ringe til et rejsebureau.
Et forsøg på at bestille en returbillet til London gav et prisforslag på kr. 1.383,- som det billigste, og her kunne jeg hurtigt og effektivt bestille og købe en tilsvarende rejse på www.go-fly.com til kr. 1.180,-.
At nå frem til en bestilling på Travis.com er en ørkenvandring af lange responstider (endda også om natten på min ADSL-forbindelse), dårlige turforslag, kritisk betalingsprocedure.

KLIK-FEE
Hvis man har kæmpet sig frem til betalingsproceduren på Travis, myldrer den med sære poster, såsom “TRAVIS klik-fee på kr. 150,-“. Klik-fee? Skal jeg betale for selv at klikke mig frem til dette? Dog efterfulgt af det positive, men lige så sære “TRAVIS Selvbetjeningsrabat“ på kr. 77,70. Først tager man penge for selvbetjeningen, og så får man en rabat.
Vi er mange, der har stor skepsis, når vi når frem til at skulle betale for noget på nettet, og det har Travis åbenbart kalkuleret med, idet man som option til sidst kan bede om “Billettens indhold skal checkes af rejsebureau-medarbejder“. Denne åndssvage og e-handels-selvmodsigende service koster kr. 150,-. Posten forklares på siden således: “En af de meget erfarne medarbejdere hos det tilknyttede rejsebureau vil gennemse din rejseplan og kontakte dig direkte, hvis der findes mere passende flyselskaber eller alternative priser.“
Jamen altså…! En internetbaseret rejseservice, eller som Travis kalder sig selv, “A New Dimension In Travel Management“, der ikke stoler helt på sig selv, men som mod betaling kan levere den betjening, jeg kan få ved at ringe direkte til mit rejsebureau?
Her har vi altså et område, hvor internettet virkelig har sin berettigelse, men jeg kan ikke få det til at fungere, og indtil et website som Travis leverer sin vare fornuftigt, så vil jeg hade sådan et site.