Det aarhusianske reklamebureau Envision, der siden januar 2018 har ejet 60 procent af københavnske Anew, sætter nu sit eget navn på døren i hovedstaden. Dermed er Anew historie på det danske bureaukort.

– Det er unødvendigt at have to brands. Det virker mere logisk at have ét stort Envision, som er landsdækkende, siger Envision-CEO Anders Tranæs.

Sådan en manøvre ligner altid en spareøvelse. Og det her sker midt i en coronakrise. Sker det her af lyst eller nød?

– Helt klart af lyst. Det er to virksomheder, der – når størrelserne tages i betragtning – har leveret solide overskud. Vi er selvfølgelig også berørt af Covid-19, men der er stadig en solid bundlinje i begge selskaber. Og at vi fremover kun har én bundlinje, er helt klart en del af de fordele, vi ser, siger han.

Da Envision købte majoriteten af Anew blev det beskrevet som ”et vigtigt led i en strategisk udvikling.”

– Det er ingen hemmelighed, at tilstedeværelse i København længe har stået højt på vores ønskeliste, og i Anew har vi fundet et perfekt match med hensyn til kompetencer og profiler til at løfte Envision til et højere niveau, sagde Envisions tidligere adm. direktør, Mona Juul, i en pressemeddelelse.

Hvad er planen nu?

– Vi oplever en vækst i Aarhus og kan se, at hvis vi skal vækste yderligere, så er der ingen tvivl om, at vi skal se mod København. Og i disse Covid-19-tider, så gælder det også om at styrke sit brand og sin virksomhed. Vi får en ny lokation, vi får flere stærke kreative kompetencer og flere kunder under Envision-navnet, så på den måde kommer til det at styrke bureuaet, siger Anders Tranæs.

Er der også tale om et strategiskifte?

– Nej.

Hvad får dig til at tro, at Envision nu kan gøre en forskel i København?

– Vi oplever, at der er stor interesse for vores arbejde. Vi tror også, at der er behov for en ny, stor bureauspiller i København. Og så er der noget med adressen, som er afgørende: Det er svært at være bureau på distancen, siger han.

Han tilføjer:

– Anew har også fungeret under navnet Anew Envision. Vi er bare sikre på, at hvis vi skal være en mere interessant spiller end i dag, så betyder størrelse helt klart noget.

Men det har været sværere end som så at få Anew-opkøbet til at give mening?

– Anew har været en god forretning hele vejen igennem, og samarbejdet har fungeret fint. Det her handler om at få endnu mere ud af det. Der skal bygges en fælles kultur, men processer, udviklingsmodeller osv. er allerede på plads, siger Anders Tranæs.

Ifølge Anews seneste regnskab, der dækker perioden 1. oktober 2018 til 30. september 2019, kom bureauet ud af perioden med et overskud på 938.192 kroner, mens bruttofortjenesten lå på cirka 7,3 millioner kroner.

Forventer vækst

Anders Tranæs oplyser, at alle Anew-ansatte fortsætter i Envision. Derudover veksler Anew-aktionærerne Jakob Blom, Mads Duzenius Christensen og Esben Amtorp deres aktier til Envision-aktier, ligesom de indtræder i Envisions ledergruppe.

Mads Duzenius Christensen bliver eksempelvis ansvarlig for driften af Envision i København, mens Jakob Blom får ”et overordnet kreativt ansvar på tværs af organisationen.”

Envisions seneste offentliggjorte regnskab, der ligeledes dækker perioden 1. oktober 2018 til 30. september 2019, viser, at der landede cirka 14,8 millioner kroner på bunden, mens nettoomsætningen var på cirka 126,9 millioner kroner. I perioden beskæftigede bureauet i gennemsnit 90 ansatte.

Hvad skal fusionen bidrage med på bundlinjen?

– Den er en del af en vækststrategi. Vi har nedjusteret lidt i år, men vi har forventninger om vækst næste år, siger Anders Tranæs, der har regnskabsafslutning torsdag.

Hvad kan du sige om det endnu ikke offentliggjorte regnskab?

– Vi har nedjusteret lidt, men vi kommer ud med et regnskab, der, inklusiv Anew, viser et solidt tocifret millionoverskud, siger Anders Tranæs.

I 2016 købte First Chair Group 60 procent af Envision. First Chair Group står i dag bag blandt andre Envision, Gorm Agency, Unique Human Capital og Harbinger Public Relations.