Mange danske virksomheder og brands har inden for det seneste par år fået øjnene op for, at en række YouTube-kanaler kan byde på interessante muligheder i marketingsammenhæng.

De mange YouTubere har nemlig flere hundrede followers, som dagligt klikker ind på videokanalen for at følge deres idoler inden for fx mode, spil eller makeup og de mange fans er naturligvis guf for virksomhederne.

Men hvem er de mange followers så?

Ja, det har én af de mest populære danske YouTube-kanaler – RobinSamse, der følges trofast af 220.000 unikke seere hver måned – fornylig set nærmere på i form af en spørgeundersøgelse blandt deres fans.

12.000 har deltaget i undersøgelsen, som parret bag kanalen, 23-årige Robin og 21-årige Samrita, har gennemført i samarbejde med deres talentbureau Gonzo Media, og digital ekspert Christiane Vejlø kalder resultaterne ”et spændende indblik ned i motoren på YouTube, fordi vi for første gang kan måle bl.a. hvor gamle seerne egentlig er”.

Skyggebrugere

Og selvom RobinSamse-kanalen med sit content – ekspeditioner i Minecraft, test af nye spil, udfordringer og Samritas tegninger – også taler mest til de yngre segmenter, så er fansene alligevel noget yngre, end man måske umiddelbart ville have forventet.

Undersøgelsen viser således, at mere end 80 procent af dem blot er mellem 10 og 14 år gamle, og det er interessant, mener digital ekspert Christiane Vejlø fra Elektronista Media.

– Det spændende her er, at vi for første gang får et helt konkret indblik i de unge følgere. Mange af børnene bruger forældrenes computer eller tablet til at følge fx RobinSamse, men det kan eksisterende analyseværktøjer som Google Analytics ikke måle. Det betyder, at seeren er en slags skyggebruger gennem en andens konto, og at statistikken ofte vil vise, at YouTube-seeren er fx en mand på 35 år. Nu får vi lov til at kigge ned i motoren og se, hvordan de unge ser YouTube, og hvad de er særligt interesserede i, og det har vi ikke set før, siger hun.

Bruger man værktøjet Google Analytics, viser det, at 44 procent af seerne på RobinSamse-kanalen er mellem 34-44 år gamle, men det holder altså ikke i virkeligheden – den typiske bruger er mellem 10 og 14 år og fordelt på ca. 63 procent drenge og 37 procent piger, viser undersøgelsen.

Mest mobil og tablet

Men derudover bekræfter undersøgelsen, at de unge især følger med på mobilen eller tablet: Næsten 59 procent ser YouTube på mobil/tablet, mens 39 procent bruger computeren.

Her er pigerne noget mere mobile end drengene. Næsten 7 ud af 10 af pigerne foretrækker mobil eller tablet, mens det samme kun gælder for ca. halvdelen af drengene.

– Det er ikke overraskende, at mange bruger mobile devices til at følge deres YouTube-idoler, men det er alligevel interessant at se, hvordan især pigerne bruger mobilen – mens drengene i langt højere grad benytter en computer. Det siger noget om platformsvalget i de unge år, og det bliver spændende at se, om forskellen holder ved, siger Christiane Vejlø.

På content-fronten er det tydeligt, at hovedparten af både piger og drenge følger RobinSamse på grund af  deres Minecraft-eventyr.

Et enkelt afsnit af Minecraft Ekspeditionen får over 200.000 visninger – til sammenligning ses DR Ultras Minecraft Specials ifølge TV-Meter typisk af 20-30.000 seere.

Har oprettet ny kanal

Ifølge Martin Wiinholt, CEO hos Gonzo Media, der er talentbureau for RobinSamse, præsenterer undersøgelsen nogle data, som man ellers ikke har set i mediebranchen, og så viser den, at YouTuberne har et helt specielt forhold til deres følgere.

– Robin og Samrita har et fantastisk forhold til deres unge fans, som følger trofast med i deres eventyr. Vi ser jo tusinder, der møder op til deres autograf-sessions med deres forældre i snor. Og faktisk var mange forældre inde og skrive i denne undersøgelse, at de sætter pris på RobinSamses indhold, som er både børnevenligt og lærerigt. Derfor stiller mange forældre også deres computere, mobiler og tablets til rådighed for at vise netop RobinSamses kanal, siger han.

På baggrund af undersøgelsen har Robin og Samrita i øvrigt oprettet en ny YouTube-kanal, hvor de i højere grad fortæller om deres eget liv, og ikke så meget om Minecraft og andre spil.

Den “originale” RobinSamse-kanal har 169.000+ abonnenter, 2,2 mio. views pr. måned og cirka 220.000 unikke seere pr. måned.

Tal fra undersøgelsen:

– Cirka 12.000 deltog i spørgeundersøgelsen

– 82,7 procent af seerne på RobinSamse er mellem 10 og 14 år, mens 4,67 procent er 9 år eller yngre

– Seerne fordeler sig på 63 procent drenge og 37 procent piger

– På Instagram og Facebook er fordelingen 50-50

– 70,3 procent af pigerne ser RobinSamse på mobilen eller tablet mod 51,7 procent af drengene.