Det danske tipsmonopol kom yderligere under pres onsdag, da EU-Kommissionen fastslog, at monopolet er i strid med det indre marked. Kommissionen gav således den danske regering den sidste advarsel om at ændre lovgivningen, før sagen vil blive taget op af unionens domstol i Luxembourg.
“Kommissionen har formelt bedt disse medlemslande om at ændre deres lovgivning, efter at have vurderet deres svar på de formelle skrivelser, der blev sendt i april 2006”, skriver kommissionen i en pressemeddelelse.
Ud over Danmark fik også Finland og Ungarn onsdag den sidste advarsel.
I Danmark får statskassen årligt over 2,5 milliarder kroner fra afgifter på spil, og eftersom disse penge går til en række folkelige og kulturelle formål, vil et EU-nederlag ad åre kunne mærkes i den brede befolkning.
/ritzau/