Som det første synlige tegn på at man hos EURO/RSCG mente det alvorligt, da bureauet for nylig proklamerede, at man ville indlede en storstilet shoppingtur, har EURO/RSCG i Danmark besluttet at købe 51% af Trade Marketing og Promotion bureauet Kampagnen af bureauets hidtidige eneejer Jesper Remo.
Kampagnen bevares som selvstændig enhed, med sit eget navn, egen adresse og egne kunder. Men for begge bureauer er der en række synergi-fordele ved at indgå i et samarbejde.
– Vi har ikke købt os ind i Kampagnen for at lukke et hul, men vi kan se at der er mulighed for at skabe noget i fællesskab, som kan styrke det integrerede produkt, vi lægger vægt på at tilbyde kunderne, siger adm. direktør Jacob Nyborg, EURO/RSCG.
For Jesper Remo og Kampagnen er det vigtigt at kunne fortsætte som en selvstændig enhed.
– Vi vil fortsat være profileret som et selvstændigt Trade Marketing bureau. Men vi er nødt til at stå stærkere, ikke mindst nordisk, fordi flere og flere kunder tænker og arbejder nordisk, siger Jesper Remo, der efter snart fem år som eneejer også var nået til et punkt, hvor han havde lyst til en samarbejdspartner.
YDMYGHED OG SYNERGI
I første omgang vil de to bureauers samarbejde først og fremmest foregå på management-niveau.
– Vi skal lære af hinanden, have ydmyghed over for det, der har skabt begge parters succes, men vi tror også på synergi, såvel på det strategiske som på det praktiske plan og det skal der arbejdes med, siger Jacob Nyborg.
– Gennem samarbejdet med EURO/RSCG får vi mulighed for at få styrket både vores kompetencer og vores ressourcer. Vi kan trække på kæden på alle niveauer og derfor også gå efter nogle større budgetter, siger Jesper Remo, der understreger, at det har været helt afgørende, at EURO/RSCG ser hans bureau som en stærk samarbejdspartner i gruppen.
– Jeg har ikke haft ambitioner om at blive opkøbt. Hvis vi skal bevare troværdigheden som et stærkt specialiseret Trade Marketing-bureau er det nødvendigt at vi fortsat er en selvstændig enhed, siger han.
Med investeringen i Kampagnen forøger EURO/RSCG sin bruttoavance med godt 10 millioner kr. til over 40 millioner, og dermed rykker bureauet frem til en 13.-14. plads på den danske bureauliste. Målet er fortsat at komme på Top 10 inden udgangen af næste år, så flere investeringer vil følge denne.
– Det er først og fremmest på de specialiserede områder ekspansionen skal ske med fokusområder som interaktiv, one-to-one og business-to-business, siger Jacob Nyborg, der har en 60-40 fordeling mellem traditionelle og specialiserede bureauydelser som mål. I dag er fordelingen 70-30.
I øjeblikket kører EURO/RSCG og Kampagnen en fælles introduktionskampagne for Glaxo Wellcome – et budget de to bureauer vandt i fællesskab.
Kampagnen’s kundeliste omfatter bl.a. Carlsberg, Danone, Ekstra Bladet, Dumex Alpharma, Janssen-Cilag, Kimberly-Clark, Leaf Danmark, Nestlé, Tholstrup Cheese, Wasa og Creative Labs. Bureauet beskæftiger ni medarbejdere og omsætter for knapt 20 millioner.