Et Casino er i Frankrig et sted, hvor man for en beskeden indsats håber at vinde en formue.
Men Casino er i Frankrig også et sted, hvor man kan købe alle sine daglige fornødenheder. En supermarkedskæde med mange forskellige størrelser butikker spredt ud over hele Frankrig. Som nærbutikker kaldes de “Petit Casino“.
Som en vigtig del af Casinos markedsføring har man engageret sig i professionelt cykelløb med sit eget Team Casino.
Her i foråret har Team Casino vundet flere af de klassiske cykelløb, og forventningerne til en fin placering i Tour de France er steget betydeligt. For at få råd til denne markedsføring må man være en dygtig og fremsynet forretningsmand.
Hver 14. dag modtager jeg en tilbudsavis på ca. 12 sider i 4 farver. Nu synes jeg, at alle tilbudsaviser ser ens ud over hele verden (eller der hvor jeg nu har været), selvom produktsortimentet her er meget forskelligt fra region til region. Men sidst i april var tilbudsavisen anderledes.
På forsiden stor “LEurope va adorer nos traditions!“. En smuk kvinde kigger op mod himlen og hører sikkert fuglene synge.
Vi inviteres nu til fest i Casino, men festen står i Europas og i den nye møntfod, Euros tegn. Hver eneste produkt- præsentation har to priser. Én i Franc og én i Euro.
Rent psykologisk ser det jo fint ud: Alting ser billigere ud i Euroen og ikke som i Italien, hvor alting ser så dyrt ud med alle de mange nuller bagefter.
Køreplanen som Casino præsenterer på side 2 i tilbudsavisen siger:
1. maj 1998: Fabrikationen af sedler og mønter begynder.
1. januar 1999: Kursfastsættelse af de nationale mønter i forhold til Euroen.
1. januar 2002: Mønter og sedler i cirkulation.
1. juli 2002: Mine franske sedler og mønter bliver byttet med Euroer. Men fra 2002 har jeg 10 år til at veksle de “gamle“ Franc.
Så hermed en stor tak til Casino, fordi de gennem en tilbudsavis giver mig stof til en meningsfuld fremtidsorientering. Gratis!!!

P.S. I går dukkede Leclercs (en konkurrent til Casino) tilbudsavis op. Nu kan jeg få alt udstyr til VM i fodbold – også i Euros.