Efter alt at dømme, har Facebook valgt kun at udbedre skaden for de virksomheder, som mandag valgte at stå frem i medierne og fortælle om, at deres website var blevet blokeret af det sociale medie.
Der er omtrent 1.000 sites, som fortsat er berørt af Facebooks blokering af hjemmesider, der alle ligger på hosting-firmaet, Unoeuros server.
Sådan lyder i hvert fald vurderingen fra selskabets direktør, Pelle Martin Smidt.
Et af de sites, som fortsat er berørt af blokeringen, er den danske iværksætter og forfatter Martin Bjergegaards website ”www.winningwithoutlosing.com”.
Ifølge Daniel Laursen fra Trendsonline, som i mandags udsendte pressemeddelelsen om, at Facebook blokerer for en række websites, er det et stort problem, at en magtfuld spiller på annoncemarkedet som Facebook, bare uden videre kan lukke ned for markedsføringen af en lang række sites, som har det sociale medie som sin primære markedsføringskanal.
– Det lader til, at Facebook har forsøgt at slukke en ildebrand ved kun at fjerne for blokeringen af de sites, som netop skabte larm i medierne. Det løser ikke som sådan problemet, konstaterer Daniel Laursen.
– Hvad forhindrer det i at ske igen? Det koster virksomhederne mange millioner kroner, hvis et lignende problem opstår på ny, tilføjer han.
Netop at få Facebook i tale har været vanskeligt.
Det nærmeste, de berørte virksomheder har kunnet få som svar, har været, at de skal udvise tålmodighed, for som Facebooks danske client partner Mikael Lemberg skrev i et svar til Unoeuro: “Jeg kan ikke prioritere problemet”, virker det sociale medie upåvirket af den situation, som de stiller en masse virksomheder og annoncører i.
Unoeuros direktør, Pelle Martin Smidt søger fortsat at få en forklaring fra Facebook. Han har efter talrige henvendelser endnu intet hørt fra Facebook.
– Vores hensigt er få problemet løst generelt, så vi sikrer, at noget lignende ikke sker igen, og ikke kun får løst problemet hos de kunder, som har held til at få skabt larm i medierne. Tilsyneladende kan ingen i øjeblikket vide sig sikre på, om Facebook fra den ene dag til den anden kan lukke ned for markedsføring via det sociale medie, uden der i det mindste gives en forklaring eller bliver gjort noget som helst ved det, slutter Pelle Martin Smidt.