Verdens største sociale netværk, Facebook, ventes at komme med en udmelding senere i dag, hvor de endelig løfter sløret for lanceringen af de længe ventede video-annoncer.
Det er i flere omgange blevet omtalt her på markedsforing.dk og udenlandske medier, at Facebook skulle være på nippet til at lancere et nyt video-format, der fremover skal give Facebook adgang til det kæmpestore amerikanske tv-reklame-marked, som i år forventes at udgøre i omegnen af 66,4 mia. dollars.
Ifølge Wall Street Journal er det nu ganske vist. Her går meldingen på, at Facebook på torsdag sender de første video-annoncer i luften, som fremover kommer til at optræde i brugernes newsfeed – på såvel nettet som på mobilen.
Den nye format er 15 sekunder langt og vil benytte sig af automatisk afspilning, som i modsætning til videotjenester som YouTube og Vimeo ikke kræver, at brugerne klikker på annoncen.
Prisen forventes som tidligere udmeldt at ligge på omkring to millioner dollars om dagen for at ramme målgruppen i alderen 18-54 år.
Om det er for dyrt, er naturligvis svært at sige, ligesom kritikere har været inde på, at det nye annonceformat i værste fald kan gå hen og skabe øget afstand mellem annoncører og brugere, når der ikke er udsigt til, at brugerne selv får lov til at vælge.
Men den forsinkede lancering kan måske vise sig at have rådet bod på flere problemstillinger, da det tidligere har været fremme, at video-formatet har været forsinket af tekniske problemer, som både kom til udtryk ved langsom indlæsning af annoncerne og tilpasning af back-enden.