Facebooks bidrag til den danske statskasse baserer sig på indtægter fra cirka 70 annoncører. Det oplyser den amerikanske tech-gigants danske Country Director, Pia Tandrup, til Markedsføring. 

Facebook sidder sammen med Google på cirka 60 procent af det digitale annoncemarked i Danmark. For 10 år siden sad de udenlandske giganter på 19 procent af omsætningen. 

De amerikanske tech-giganter har således en indtjening i milliardklassen, der kommer fra danske annoncører, som henvender sig til danske forbrugere, men ifølge det seneste regnskab fra Facebooks danske selskab betalte selskabet 4,2 millioner kroner i skat. 

Årsagen er, at danske annoncører bliver faktureret fra Irland, hvor Facebooks hovedsæde i EMEA ligger, hvis de – som det er tilfældet for langt hovedparten af Facebooks danske kunder – ikke har kontakt med det danske kontor. 

– Hvis man bliver betjent fra Irland, bliver man faktureret fra Irland. Hvis man bliver betjent fra Danmark, bliver man faktureret fra Danmark, siger Pia Tandrup, der ikke ser noget odiøst i forholdet:

– Man betaler størstedelen af skatten i det land, man er hjemmehørende. For Facebooks vedkommende er det i USA, siger hun.

Glohed debat

Debatten om Facebooks skattebetalinger i Danmark og andre lande har i flere år været genstand for glohed debat både nationalt på og EU-niveau. 

Den danske EU-kommissær Margrethe Vestager varslede i juli et større indgreb mod tech-mastodonterne. 

Ifølge amerikanske Wall Street Journal arbejder hun i retning af, at tech-giganterne i fremtiden skal betale en særskilt digital skat i EU-landene. 

" Vi har et stort ansvar, og jeg synes også, at vi tager et stort ansvar.
Pia Tandrup | Country Director | Facebook i Danmark

Derudover ønsker Vestager, at de tager mere ansvar for indholdet på deres platforme, ligesom hun vil forhindre, at de kan trumfe mindre konkurrenter ved at promovere egne udbud og forretninger på platformene.

I Danmark har blandt andet Demokratikommissionen, der blev nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd i 2018, slået på tromme for, at blandt andet Facebook skal bidrage mere til den danske statskasse. 

– Vi har i kommissionen været optaget af den konkurrencemæssige ubalance, der er mellem de professionelle danske medier, som producerer vigtigt indhold set i et demokratisk perspektiv, holder et vågent øje med magten og betaler skat til fællesskabet, og så de store tech-virksomheder, som suger annoncekroner ud af landet, som ikke betaler til fællesskabet og ikke producerer indhold selv, sagde Lisbeth Knudsen, formand for Demokratikommissionen, da kommissionens anbefalinger blev offentliggjort tidligere i år

Artiklen fortsætter under billedet.

Facebook i Danmark ønsker at komme tættere på kunder og bureauer, forklarer Country Director, Pia Tandrup. Foto: Bax Lindhardt.

Pia Tandrup melder hus forbi og henviser til, at danske annoncører oftest benytter sig af en ”self service-platform.”

– Det er en selv service-platform, hvor du ikke er i personlig kontakt med Facebook, når du booker en annonce. Det er et digitalt system, der ikke er hjemmehørende i Danmark, siger hun.

Global storm

Debatten om skat er ikke den eneste debat Facebook er central i. 

I sommer befandt Facebook sig i en global storm, hvor store annoncører som Coca-Cola, Verizon og Unilever meddelte, at de ikke ville annoncere på Facebook i juli, fordi virksomhederne ikke mener, at Facebook gør nok for at fjerne hadefuldt indhold.

Facebook vil tættere på bureauer og annoncører

Det danske Facebook-kontor meddeler nu, at man ønsker at være den bedste ”strategiske samarbejdspartner for bureauer og annoncører.

”Ifølge den danske Country Director, Pia Tandrup, handler det om at sikre, at annoncørerne får ”det bedst mulige resultat”, når de bruger marketingkroner på selskabets platforme.

Det lyder lidt som om, I er ved at lave et mini-mediebureau med speciale i jeres egne platforme?

– Jeg vil ikke kalde os et mediebureau, men en tech-virksomhed, siger Pia Tandrup.

Siden det danske Facebook-kontor åbnede for cirka to år siden, har man oprustet på medarbejderfronten, så man nu beskæftiger 10 personer.

– Når man er tæt på sine annoncører og bureauer får man en anden dialog. Den mindre afstand gør en forskel. Kompetencerne er også blevet bredere, da vi har rekrutteret folk med forskellige baggrunde, ligesom de har forskellige roller, siger Pia Tandrup.

Men man kan godt forestille sig, at der er kunder, som springer mediebureauleddet over, når I nu er blevet større?

– Det er der allerede virksomheder, der gør, fordi de har en inhouse-afdeling. Men vi kommer ikke til at erstatte nogen. I forhold til mediebureauerne tilbyder vi løbende træning og uddannelse i forhold til, hvad der sker på vores platforme, så de bliver bedre til at rådgive deres kunder, siger Pia Tandrup.

Hvor mange skal I være på det danske kontor?

– Vi fornemmer, at der er et større behov for at komme i dialog med os. Hvis det fortsætter, så er der bestemt heller ikke noget til hinder for, at vi kan blive flere. Men det er ikke sådan, at der er et vækstmål eller en ambition om, at vi skal være x antal personer i 2021 eller 2025, siger hun.

I har ikke nogen vækstmål?

– Selvfølgelig har vi mål for, hvad vi gerne vil gøre bedre. Men vækstmål er ikke det, vi styrer efter. Vi har mange forskellige KPI’er. Men vi styrer efter, at vi gerne vil opleves som den bedste strategiske samarbejdspartner.

Hvilke nøgle-KPI’er har I?

– Det vil jeg ikke gå ind i.

Kan du fortælle, hvad dine egne er?

– Nej, det kan jeg heller ikke. Men jeg har selvfølgelig en KPI, der går på, at vores virke skal være mere kendt i Danmark, siger Pia Tandrup./UFO

Opfordringen til at boykotte Facebook kom oprindelig fra amerikanske borgerrettighedsbevægelser – for eksempel den sorte borgerrettighedsgruppe NAACP og den jødiske ADL – som gik sammen om kampagnen under hashtagget #StopHateForProfit.

Da boykotten tog til i styrke, meddelte Facebook-stifter Mark Zuckerberg, at man ville stramme annoncepolitikken.

Herhjemme blev der inden sommerferien stillet skarpt på Facebook, da B.T. kunne fortælle, at der florede videoer af danske unge, der fik tæsk, på Instagram, der er ejet af Facebook. 

Der skulle gå flere dage og skrives en leder, der henvendte sig direkte til Facebooks danske ledelse, herunder Pia Tandrup, før tech-giganten stillede op til interview og videoerne blev fjernet. 

I har en ret stor markedsandel, når vi taler digital annoncering i Danmark. Hvilket ansvar synes du, I har?

– Vi har et stort ansvar, og jeg synes også, at vi tager et stort ansvar. Nu nævner du hadefuldt indhold, og ja, det er en kæmpestor sag. Og også en sag som ingen i Facebook bryder sig om. Men 95 procent af alt det indhold på vores platforme bliver fjernet inden for de første 24 timer. Og der er 100 milliarder beskeder dagligt på vores platforme, siger Pia Tandrup, der fortsætter: 

– Så der bliver gjort meget. Når det er sagt, så er der stadig et arbejde, der skal gøres. Men jeg tror aldrig, at vi kommer det helt til livs. Vi prøver også at tage et ansvar på andre måder. Der er små og mellemstore virksomheder, der har det hårdt på grund af corona-situationen. I den sammenhæng har vi gjort rigtig meget.

Mere tilgængelige

Pia Tandrup oplyser, at Facebook i Danmark ønsker at være ”mere tilgængelige, synlige og stærkere i forhold til bureauer og annoncører.” 

Hun nævner videre, at man under coronakrisen hjælper danske myndigheder, hvormed man løfter et samfundsansvar. 

Skal I også til at deltage i offentlige debatter?

– Vi er ret tilgængelige. Vi har en del kommunikation med myndighederne, som vi rådgiver i forhold til, hvad de har af udfordringer. Vi er også i NGO-arbejde, vi støtter også en organisation som Girl Talk. På den måde kommer vi til at blive mere synlige, men også i forhold til at vi taler på flere konferencer. Vi har rigtig meget viden, som vi gerne vil dele ud af, siger Pia Tandrup. 

Men der er også andre debatter, som handler om for eksempel skat, annoncører, der siger fra over for hadefuldt indhold, om danske unge, der bliver filmet, mens de får tæsk. Kan man forvente, at I fremover deltager mere aktivt i den slags debatter?

– Vi er meget mere synlige i dag end tidligere. Vi forsøger at være meget transparente i forhold til den slags. Så ja, det vil være vores policy-folk, der stiller op, siger Pia Tandrup. Analysehuset eMarketer har tidligere beregnet, at Facebook, inklusive Instagram, i 2020 vil sælge annoncer for over 530 milliarder kroner på verdensplan.