Facebook sluttede 2014 ganske pænt af, viser selskabets regnskab for fjerde kvartal, der blev offentliggjort i går.
Det sociale medies overskud voksede 33,8 procent i forhold til samme periode året før, så Facebook samlet set fik knap 700 millioner dollar, eller 4,6 milliarder kroner, i kassen.
Facebook kan blandt andet takke voksende reklameindtægter (53 pct. fremgang) for, at selskabet i hele 2014 fik et overskud på 2,9 milliarder dollar (19 milliarder kroner) ud fra en omsætning på i alt 12,8 milliarder dollar (84 milliarder kroner).
På verdensplan logger i alt 1,39 milliarder mennesker nu ind og læser og deler statusopdateringer på Facebook mindst en enkelt gang månedligt. Det er en stigning på 13 pct. i forhold til året før.
Facebook ejer også Instagram, Messenger og WhatsApp, som ifølge regnskabet har mere end henholdsvis 300 millioner, 500 millioner og 700 millioner månedlige aktive brugere.
Facebook hæver barren
Ifølge analysehuset eMarketer, der følger udviklingen på det digitale reklamemarked tæt, er Facebooks fremgang på annoncemarkedet blot et varsel om “endnu mere”.
– Jo større Facebook bliver, jo mere cementerer det sociale medie sin position som en af de dominerende spillere inden for digitale medier. Facebook er nu både så stor og har så stor en rækkevidde, at det kan forandre reglerne for digital markedsføring og få andre til at følge med, siger Debra Aho Williamson fra eMarketer.
Facebook stod for 7,7 pct. af al digital reklameomsætning globalt i fjor, hvilket svarer til en fremgang på knap seks procent i forhold til året før.
Annonce- og søgegiganten Google er naturligvis stadig i en suveræn førerrolle på dette område, hvor eMarketer har opgjort selskabets markedandel til 31,1 pct., hvilket er et lille fald i forhold til året før.
Den digitale annoncekage bliver samtidig større og større, da markedet voksede med 20,5 pct. i 2014 ifølge eMarketer.
Omkostninger stiger
Alt er dog ikke nødvendigvis sød læsning i Facebooks regnskab. Nogle investorer synes muligvis ikke godt om, at virksomheden i fjerde kvartal øgede sine omkostninger hele 87 procent.
I de amerikanske aktiers såkaldte eftermarked falder aktien i det sociale medie efter offentliggørelsen af de nye tal.
Mark Zuckerberg har tidligere annonceret, at han ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene, men i stedet ønsker at investere kraftigt i ny teknologi den kommende tid.
jml/ritzau/AFP