Ved et pressemøde 29. maj fortalte regeringen med statsminister Mette Frederiksen (S) i spidsen danskerne, at grænserne til Norge, Island og Tyskland åbnes igen 15. juni, men Færøerne blev ikke nævnt, selvom danske turister også kan rejse til øerne i Nordatlanten fra samme dato.

Det har fået Visit Faroe Islands til at gå i luften med en SoMe-baseret kampagne, der ”skal få Færøerne tilbage på verdenskortet”.

– Vi fulgte pressekonferencen fredag i sidste uge med stor interesse og lagde hurtigt mærke til, at Færøerne slet ikke blev nævnt som et af de lande, danskere kan besøge efter 15. juni. Nu vil vi bare minde Mette Fredriksen om, at Færøerne faktisk findes, og at vi selvfølgelig står klar med åbne arme over for de danske gæster, siger Guðrið Højgaard, direktør for Visit Faroe Islands, i en pressemeddelelse.

I kampagnen opfordres såvel færinger som danskere, som har haft gode oplevelser på Færøerne gennem tiden, til at lægge billeder fra Færøerne på de sociale medier under hashtagget #FærøerneFindesFaktisk samt med et tag til @Mette Frederiksen.

Kampagne skabt på to dage

Til Markedsføring oplyser Súsanna Sørensen, Marketing Manager – Leisure & PR, Visit Faroe Islands, at kampagnen er skabt lynhurtigt.

– Vi snakkede lidt om det i begyndelsen af weekenden, og så kom der er forslag fra Sansir/Mensch (Visit Faroe Islands reklamebureaupartnere, red.)  om at fortælle Mette Fredriksen og alle andre i Danmark, at Færøerne findes og er åbne for danske gæster, siger hun.

Súsanna Sørensen fortsætter:

– Det skulle gå hurtigt, så vi brugte to dage i pinsen på at blive klare til at sende en meddelelse til statsministeren om, at #FærøerneFindesFaktisk og opfordre færinger og danskere, som har gode oplevelser fra Færøerne, om at være med på at drille statsministeren.

Drilleri og markedsføring

Hun forklarer, at kampagnen kører på SoMe og bakkes op af en PR-indsats.

– Færinger er storforbrugere af Facebook og Instagram, vi er stolte af vores land og mange har gode netværk i Danmark, så en opfordring om at lægge billeder og videoklip fra Færøerne på Facebook og Instagram lå lige til højrebenet, siger Súsanna Sørensen.

Hun oplyser, at kampagnen ”udover at drille statsministeren lidt” samtidig gør det muligt for Visit Faroe Islands at gøre opmærksom på, at øerne gerne vil have besøg af danske gæster i sommer.

– Vi har ikke en slutdato på vores opråb. Nu har vi søsat det i dag, og vi håber, at der er mange, som sammen med os gerne vil gøre opmærksom på at #FærøerneFindesFaktisk, så det kan leve sit eget liv, slutter Súsanna Sørensen.

Du kan se kampagnefilmen herunder: