Dotcom-fænomenet Jubii, der blev verdenskendt i Danmark takket været medieprofilen Martin Thorborg, har fået gang i hjulene igen efter næsten et årti, hvor den tidligere IT-stjerne ellers var synonymt med tilbagegang og røde tal på bundlinjen.
Men i 2010 meldte Jubii sig tilbage på banen, da virksomhedens underskud på næsten 16 millioner kroner i 2009 blev vendt til et overskud på syv millioner kroner.
Samtidig kunne Jubii prale af mere end en fordobling af omsætningen. Den røg i vejret fra næsten 14 millioner kroner i 2009 til 30,4 millioner kroner i fjor.
Ifølge Jubii skyldes fremgangen i 2010 især, at det har formået at trænge ind på markedet for online-annoncering samt en skarp trimning af forretningen.
I løbet af 2010 har Jubii gennemgået en større udvikling fra klassisk internetportal til i dag at være en medievirksomhed, der samler indhold fra andre populære sites, som Jubii samarbejder med.
– Vi ønsker at være danskernes foretrukne startside. For at opnå det, har vi indgået samarbejder med andre medier. På Jubii.dk har vi under overskriften ” det bedste på nettet” gjort siden til et samlingspunkt, der giver brugerne overblik over nyheder og andet interessant på nettet, fortæller Henrik Busch, administrerende direktør i Jubii.
Før han overtog styrpinden hos Jubii, var Henrik Busch nordisk direktør i GoViral, som arbejder med viral markedsføring. Inden da var han business development director i mediebureauet IUM.
Han kom til Jubii i 2009, hvor selskabet atter kom på danske hænder. En gruppe danske købmænd købte det år selskabet tilbage fra tyske Lycos, som erhvervede Jubii i 2000. Lycos forsøgte at bruge Jubii som et led i en ambitiøs plan om at erobre det europæiske portal/søgemaskine-marked.
Det lykkedes som bekendt ikke – blandt andre voksede opkomlingen Google voldsomt i de år og støvsugede søgemarkedet for annonceindtægter – så da Jubii kom tilbage på danske hænder, blev der iværksat en ny strategi for jubii.dk, og det er den satsning, der nu giver resultater.
Væksten lander på 30 procent målt i antallet af unikke brugere med 621.000 i november 2010 mod 477.000 i samme måned i 2009. Det er den højeste vækst på Foreningen af Danske Interaktive Mediers (FDIM) top 20-liste for et kommercielt site.
Fordoblingen i omsætningen illustrerer, hvordan virksomheden har været i stand til at trimme forretningen og trænge ind på markedet for online-annoncering, mener Henrik Busch, og han forventer at vinde yderligere markedsandele i 2011.
– Jeg har ikke mindst store forventninger til vores behavioral targeting-produkt som en af de store vækstdrivere i året, der kommer. Produktet giver annoncørerne mulighed for at ramme deres målgruppe præcist ud fra viden om brugerens adfærdsmønstre på nettet. Potentialet er enormt, slutter Henrik Busch.