Brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation er blevet godkendt som Effie-partner, og dermed er den internationale effektpris Effie Awards nu en realitet i Danmark.

Prisen får officielt navnet Effie Awards Denmark og vil første gang blive uddelt i november 2022. 

Det oplyser KreaKom i en pressemeddelelse.

Nyheden betyder samtidig farvel til den 20 år gamle Advertising Effectiveness Award – også kendt som AEA – som Kreativitet & Kommunikation også har været afsender på.

Med til den nye pris følger der nye kategorier og nye fokuspunkter i den samlede score, der skal til for at vinde en pris. 

Om Effie Awards

Effie er en pris, der hædrer dokumenterbar effekt og kvaliteten af den kreative idé og eksekvering.

Effie Awards blev skabt i USA og første gang uddelt i 1968.

Prisen bliver i dag afviklet igennem mere end 50 partnerskaber, herunder Global Effies, regionale programmer i bl.a. Europa, Mellemøsten/Nordafrika og Latinamerika samt en række nationale Effie-partnerskaber.

Læs mere om Effie her.

Derudover er den kreative idé og udførelse en del af den samlede dom – og som et nyt element er Effie, i modsætning til AEA, åben for alle.

Mulighed for profilering

Med den nye pris følger også muligheden for branchen for at profilere sig internationalt, lyder det fra KreaKom:

– Selvom vi nu skaber en ny platform herhjemme, der gør det muligt for den danske branche at profilere sig internationalt igennem, er det også en pris, der samler og hædrer branchen på dansk jord, siger direktør Tine Aurvig-Huggenberger i meddelelsen og tilføjer:

– Effie Awards Denmark er en prisuddeling, der er åben for alle og ikke kun for medlemmer af Kreativitet & Kommunikation, så tiltaget løfter reelt hele branchen.

Advertising Effectiveness Award blev senest afviklet i november 2020 og bliver ikke afviklet i år. 

Kreativitet & Kommunikation vil frem til første udgave af Effie Awards Denmark i november 2022 udvikle prisen til den danske branche og vil løbende oplyse om jurymedlemmer, kategorier og betingelser for at deltage.