Det er i høj grad arbejdet med data, der skal bringe F. C. København og selskabet bag, Parken Sport & Entertainment, til det næste kommercielle niveau. 

Det oplyser direktør Lars Bo Jeppesen, der nu løfter sløret for, hvordan always on-planerne, som han lancerede i maj, skal udfoldes. 

I et længere interview, der bringes i november-udgaven af Markedsføring, forklarer han, at man i de kommende tre år skal have bygget fire forskellige platforme, der skal lægge et ”tocifret millionbeløb” på selskabets bundlinje. 

Arbejdet kredser især om etableringen af en ny sponsorplatform, en hospitality-platform, en kampagne/marketing-platform og en dataplatform.

De fire platforme bliver selvstændige enheder, men skal kunne integreres efter behov. 

– Vi er ved at lave en fodboldklubs sponsorafdeling om til et moderne mediehus. I det ligger, at hvis man er sponsor herinde så sørger vi for, at vores sponsorer er always on i målgruppernes bevidsthed, siger Lars Bo Jeppesen. 

Data er nøglen

Da Markedsføring i foråret fortalte om Lars Bo Jeppesens skifte til Parken, forklarede den tidligere dentsu-topchef, at nye medier og CRM-teknologier var hovedingredienser i arbejdet med at skabe det han kalder verdens bedste sponsorprodukt.

I samme omgang nævnte han behovet for at målrette budskaber for at maksimere relevansen. 

" Jeg ser os tættere på Egmont end på dentsu.
Lars Bo Jeppesen, direktør, Parken Sport & Entertainment

Tidligere har FCK på baggrund af data fra Crowdtangle oplyst, at man er ligger i den europæiske fodbold-top, når det handler om interaktioner på Facebook. Samtidig bliver der hvert år set millioner af minutters video på FCK’s YouTube-kanal. 

Derudover har selskabet over en årrække indsamlet førsteparts- og tredjepartsdata. Ud af dette kan der laves segmenter.

Og indholdet, der skal være omdrejningspunktet for kampagner, skal i høj grad komme fra FCK TV, hvor man for eksempel kan bringe spillere og virksomheder sammen. 

– Vi kan rimelig let dokumentere, hvilke målgrupper vi kan ramme, men der skal bygges en kampagne/marketing-platform op. Ikke med en fodboldklub-tankegang, men med en mediebureau-tankegang, siger Lars Bo Jeppesen.

Artiklen fortsætter under billedet…

FCK-direktør Lars Bo Jeppesen. Foto: Andreas Højberg Andersen.

Du er ved at omdanne FCK til en slags mediebureau?

– Jeg vil ikke kalde os et mediebureau, men et mediehus. Jeg ser os tættere på Egmont end på dentsu. Vi er et mediehus, der har adgang til en masse mennesker, og vi har noget, som de interesserer sig før, siger han.

Hvad er perspektivet?

– Det er et pænt tocifret millionbeløb, vi kan lægge på vores bundlinje, når vi får kampagne/marketing- og dataplatformen op at køre. Vi kører allerede et data-projekt med Audi, vi er i beta med kampagne/marketingplatformen, så vi kan allerede se noget på bundlinjen næste år, siger Lars Bo Jeppesen.

Kæmpe underskud på vej

I august oplyste Parken Sport & Entertainment, at selskabet forventer at komme ud af regnskabsåret 2020 med et underskud på mellem 150 og 200 millioner kroner før skat.

Udmeldingen, der især skyldes coronakrisen, står i skærende kontrast til, at man forventede at komme ud med et resultat mellem 0 og 20 millioner kroner i overskud.

Efterfølgende missede FCK muligheden for at komme i Europa League-gruppespillet. Dermed gik man glip af en indtjening på cirka 60 millioner kroner.

Lars Bo Jeppesen oplyser, at han ikke udtaler sig ikke om det sportslige.

– Men selvfølgelig har de sportslige resultater indflydelse på de kommercielle muligheder, men vi skal også være en så stærk forretning, at korthuset ikke vælter, fordi det er stolpe-ud, siger han, der ikke har nogen kommentarer til, hvordan organisationen skal indrettes efter Ståle Solbakkens exit fra FCK.

Lars Bo Jeppesen taler på Digital Copenhagen 18. november

Se meget mere her