For tre år siden skabte det franske reklamebureau Nouveau Monde DDB en film for sports-brandet Babolat for at promovere tennisskoen Propulse 2 Titanium.

Filmen havde den tidligere amerikanske tennisstjerne Andy Roddick i hovedrollen som hårdtslående flue-jæger i omklædningsrummet.

Og det er da en glimrende ide, synes man fornylig at have tænkt hos det berømte amerikanske reklamebureau Wieden+Kennedy.

I hvert fald har bureauet netop sluppet en ny Nike-film løs, som umiskendeligt minder om franske DDB’s, mener den franske reklamekopi-jæger Joe La Pompe

I Nike-filmen, som i øvrigt er instrueret af BaconCph-instruktør Adam Hashemi, skal promovere Free Trainer-modellen, er det dog det schweiziske tennis-es Roger Federer, der er på fluejagt – og ikke i omklædningsrummet, men i privaten. 

Men trods de små forskelle, herunder et elegant lille twist i slutningen af Nike/Federer-filmen, er inspirationen unægteligt til at få øje på.

Kan man blive for inspireret? Se begge filmene herunder – og døm selv. 

Babolat-filmen fra 2010

Nike-filmen fra 2013