For tre år siden skabte det franske reklamebureau Nouveau Monde DDB en film for sports-brandet Babolat for at promovere tennisskoen Propulse 2 Titanium.
Filmen havde den tidligere amerikanske tennisstjerne Andy Roddick i hovedrollen som hårdtslående flue-jæger i omklædningsrummet.
Og det er da en glimrende ide, synes man fornylig at have tænkt hos det berømte amerikanske reklamebureau Wieden+Kennedy.
I hvert fald har bureauet netop sluppet en ny Nike-film løs, som umiskendeligt minder om franske DDB’s, mener den franske reklamekopi-jæger Joe La Pompe.
I Nike-filmen, som i øvrigt er instrueret af BaconCph-instruktør Adam Hashemi, skal promovere Free Trainer-modellen, er det dog det schweiziske tennis-es Roger Federer, der er på fluejagt – og ikke i omklædningsrummet, men i privaten.
Men trods de små forskelle, herunder et elegant lille twist i slutningen af Nike/Federer-filmen, er inspirationen unægteligt til at få øje på.
Kan man blive for inspireret? Se begge filmene herunder – og døm selv.
Babolat-filmen fra 2010
Nike-filmen fra 2013