Den danske virksomhed Sprout, der fremstiller og sælger blyanter og eyeliners, det kan plantes efter brug og blive til blomster og krydderurter, har fået sig lidt af en debut på det sociale medie TikTok.

Efter de første TikTok-skridt for en god uges tid siden er antallet af likes, views og følgere nærmest eksploderet – hvortil kommer, at e-handelsordrerne er væltet ind.

Klaus Vemmer, CMO hos Sprout, kan ikke oplyse konkrete salgstal, men siger:

”Det har været ret vildt. Alene på det amerikanske marked lå salgstallet i sidste uge 10 gange så højt som i samme periode året før.”

Det havde man ifølge Klaus Vemmer ”ikke lige set komme”, da Sprouts SoMe-manager-assistent, 25-årige Rebecca Winther – i første omgang lidt som et eksperiment – fik frie tøjler til at give den gas på TikTok.

Men tallene taler for sig selv, så nu omlægger Sprout kanalstrategien og reducerer ressourcerne på andre sociale medier til fordel for TikTok.

Var ikke helt sikre

Sprout har gennem sin niårige levetid primært været aktiv på Facebook og Instagram, men snakken om TikTok har ”ligget i luften i en tid”.

" Som gammel marketingmand ville jeg jo gerne have ’et koncept’, men jeg kunne se, at tingene foregik på en anden måde på TikTok.
Klaus Vemmer, CMO, Sprout

”Vi er på andre sociale medier, og det er et stort arbejde, hvis man skal gøre det rigtigt. Men vi kunne se, at det eksploderede, vi var bare ikke helt sikre på, hvad vi skulle,” fortæller Klaus Vemmer og fortsætter:

”Som gammel marketingmand ville jeg jo gerne have ’et koncept’, men jeg kunne se, at tingene foregik på en anden måde på TikTok. Lyde, quotes, musik, trends, man skal fange. Det er krævende.”

Sprouts marketingfolk kiggede derfor lidt på nogle af de brands, der rykker på TikTok, ”som for eksempel Matas og Ryanair, der gør det rigtig godt.” 

”Så jeg smed min gamle marketing-hat og sagde, nu gør vi det. Og de yngre generationer kender jo det medie ud og ind: De er selv på hver dag.”

Om Sprout

Sprout er grundlagt i Danmark i 2014 af Michael Stausholm, der i dag er CEO.

Sprout fremstiller og sælger blyanter, samt en ny serie af makeup liners, der umiddelbart ligner helt almindelige blyanter eller liners, men som – når de er færdige med at fungere kan proppes ned i en urtepotte med jord, hvorefter frøene i ende-stumpen af blyanten giver sig til at spire og vokse og blive til krydderurter eller blomster.

Omkring 75 procent af bestillingerne på Sprouts blyanter kommer fra virksomheder, danske og internationale, som for eksempel PepsiCo, IKEA, Coloplast, Bank of America og DisneyWorld.

Resten af bestillingerne kommer fra Amazon og egen webshop. Sprout’s hovedmarkeder inden for EU er Italien, Frankrig, Tyskland, Spanien. Og uden for EU er det UK og USA.

Der løber også ordrer ind fra offentlige institutioner og NGO’er, ligesom Sprout har leveret blyanter til den franske Premierministers kontor i Paris – og til Vatikanet.

En af de mere overraskende ordrer kom 2018 fra den tidligere amerikanske First Lady, Michelle Obama. Den historie kan du læse lige her.

Kilde: Sprout

Sprouts’ første video har i skrivende stund fået 8,7 millioner visninger, over 1,2 millioner likes, over 4.000 kommentarer, og man er gået fra 0 til +50.000 følgere på en uge.

Hertil kommer, at antallet af besøgende på Sprouts hjemmeside er steget med 1.400 procent over fire dage, plus at b2b-henvendelserne vælter ind til firmaet.

“Det må da være Danmarksrekord”

Sprouts 1st founder og CEO, Michael Stausholm, skrev blandt andet følgende på LinkedIn, da han havde set, hvad hans marketingfolk kunne:

“Jeg forstår vitterligt ikke Tik Tok 🤷‍♂️Men …. For nøjagtig en uge siden fik en af vores dygtige unge marketingfolk lov af vores CMO, til at løbe med bolden, og postede første opslag på en Sproutworld TikTok konto.

Det må da være Danmarks rekord på Tik Tok.
Eller hvad? Nogen derude som ved andet?

Markedsføring bad en, der ved noget om den slags, om at vurdere Sprouts “Danmarksrekord”.

Og Malene Hold, Head of TikTok hos bureauet KubbCo, der har specialiceret sig i netop TikTok, er ret imponeret.

Hun er lige nu i USA, men skriver på en mail til Markedsføring efter at have set Sprouts tal:

“Over 50.000 følgere på en uge er uden tvivl nogle af de vildeste, organiske tal, jeg har set for en virksomhed på TikTok i Danmark. Sprout World casen er et perfekt eksempel på, hvorfor TikTok er så attraktivt i forhold til Instagram og Facebook, hvor det er ‘pay-to-play’.”

Hun tilføjer:

“På TikTok behøver du ikke et kæmpe budget eller et fancy set up for at kunne skabe gode resultater – det handler bare om at blive ved med at teste af og se, hvad der fungerer.”

Lægger ny strategi

Med den nyopdagede succes på et af tidens mest hotte sociale medier holder Sprout sig da heller ikke tilbage.

”Vi har ramt noget uden at vide noget om det. Så nu lægger vi strategien om. Vi skifter fokus, så vi fremover kommer til at lægge 80 procent på TikTok og mindre på Instagram og Facebook,” siger Klaus Vemmer.

Han understreger dog, at Instagram og Facebook fortsat er vigtige kanaler for Sprout.

”Det er bare på andre præmisser. Vi er også opmærksomme på, at TikTok kan noget stærkt på den korte bane, og det er noget, vi kommer til at dyrke langt mere. Men vi kan også se, at mediets præmisser og brugernes tilgang er meget anderledes,” siger han og uddyber:

”På Instagram er tallene måske mindre vilde, men til gengæld oplever vi her større loyalitet hos brugerne.”

Sprout har ikke umiddelbart ansat nye folk for at følge med i de nye ambitioner og har heller ikke et bureau inde over arbejdet, men tilpasser ifølge Klaus Vemmer internt.

”Hvor vi tidligere kørte med marketingplaner med så og så mange posts og reels på Instagram og Facebook om måneden, så kommer vi fremover til at køre noget, der ligner to-tre TikToks om dagen,” siger han.