Forleden blev nogle af den europæiske PR-branches mest prestigefyldte priser, SABRE Awards EMEA, uddelt, og her var – som tidligere beskrevet – dansk deltagelse i finalen af Halo.agency, Holm Kommunikation og RelationsPeople sammen med We Love People.
Ingen af de danske finalepladser blev vekslet til priser ved awardshowet, derimod kunne flere af bureauerne glæde sig over hæder i form af et “Certificate of Excellence” ved den del af konkurrencen, der hedder IN2 SABRE, som har særligt fokus på “innovation og indsigter samt content creation”.
Det gjaldt bl.a. for Holm Kommunikation, der for fjerde gang på fem år var i finalen ved EM i PR.
Denne gang for konceptet bag Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagne, der med VR-film og teenager-lingo skulle få unge fyre til at interessere sig for fyrværkerisikkerhed.
Holm Kommunikation stod for ide, koncept og eksekvering af kampagnen, og samarbejdede med Khora VR og Bifrost Production om filmproduktionerne.
Kampagnen var som nævnt også i SABRE Awards EMEA-finalen i kategorien Government Agencies, men her måtte bureauet altså se sig slået.
– Det er selvfølgelig ekstra fedt at blive belønnet i IN2SABRE-kategorien, der sætter fokus på netop det nyskabende og kreative inden for vores fag, så det er vi meget stolte af, siger Mathias Holm Pedersen, partner i Holm Kommunikation.
– Vi ville også gerne have vundet den anden pris, vi var nomineret til, men der er mange stærke og langs større bureauer om buddet. Så vi er godt tilfredse, fortsætter han.
Tre certifikater til Halo.agency
Lignede toner lyder der fra Halo.agencys CEO, Nicolaj Buchard, der naturligvis ærgrer sig over at de fine finalepladser ikke udløste priser.
Derimod glæder sig over hele tre Certificates of Excellence ved IN2SABRE, og at WPP-ejede Halo.agency samlet set blev ”Best agency” i EMEA-regionen.
– Det er vi nu stolte af alligevel, konstaterer han.
De tre certifikater fik Halo.agency for arbejder udført for Telenor og Netto.
Telenor-kampagnen Android Badass – der skulle engagere sælgerne i Telenors butikker samt få dem til at fokusere mere på, og gerne sælge flere, Android-telefoner – blev hædret i to kategorier, mens det blev til et enkelt certifikat for Nettos Madspilds-indsats, hvor strategien var, at Netto åbent og ærligt skulle kommunikere omkring deres egne madspildstal, som de vil nedbringe med 50 pct. inden 2030.
Derudover bød indsatsen bl.a. på en crowdsourcing af ideer til at sænke madspild samt jule- og påskefrokoster for socialt udsatte med mad fra Netto tilberedt af bl.a. Michelin-kokke.
Fin pris til Geelmuyden Kiese i DK
Sidst – men ikke mindst – skal det nævnes, at den danske afdeling af Geelmuyden Kiese (GK) som det eneste danske PR- og kommunikationsbureau kunne gå fra IN2 SABRE med en pris.
Den faldt i kategorien Best Content Creation for Media Sites (Paid) for samfundskampagnen ”Stol på Uddannelse” udviklet for Gymnasieskolerens Lærerforening.
Kampagnen, der tog udgangspunkt i udfordringerne med ”fake news”, fik ganske stor opmærksomhed og blev set mere end ni mio. gange på tværs af adskillige formater – fra print til tv og sociale medier.
Årets SABRE Awards blev overrakt til vinderene ved en ceremoni i Amsterdam forleden. SABRE står i øvrigt for ”Superior Achievement in Branding and Reputation”, og vinderne blev fundet blandt et felt på 2.500 cases, hvilket er det hidtil højeste i awardens historie.