Den ny James Bond-film, Skyfall, der får premiere den 26. oktober, er som vanligt udstyret med en perlerække af smukke kvinder, special effects – og kommercielle partnere.
En af dem, Heineken, har været partner siden filmen ”Tomorrow Never Dies” fra 1998 – om end man ikke en eneste gang har set Bond selv nyde en Heineken på lærredet – og ifølge Heineken selv er aktiveringen omkring Skyfall den største nogensinde.
Den globale reklamefilm er allerede på alverdens skærme, og denne gang er Heineken også ude med en interaktiv version, ”Crack The Case”, hvor den smukke franske Bond-pige, Bérénice Marlohe, pirrer seerne ved at invitere dem til at overliste skurkene og hjælpe hende med at bryde koden på en mystisk kuffert.
Og udover den interaktive tv-reklame, som lever på digitale, sociale og egne platforme, aktiverer mediabureauet Mindshare om kort tid også kampagnen i en endnu mere lokal kontekst.
Det sker med ”Kuffertjagten”, som aktiviteten hedder, som kommer til at køre via Facebook og ude i virkeligheden” om et par uger.
Under jagten får brugerne via digitale spor som billeder, tekster etc. mulighed for selv at være hemmelige agenter og finde placeringen af en hemmelig kuffert fyldt med præmier, gemt et sted i Danmark.
Casper Christiansen, director at invention hos Mindshare, fortæller, at man tidligere har haft gode erfaringer med at kreere danske løsninger ud fra det internationale materiale.
– Med Kuffertjagten giver vi danskere en række digitale spor på Facebook om hvor kufferten er placeret, og så er det tanken at vi finder frem til – og præmierer – den, der hurtigst uploader et billede af sig selv sammen med kufferten. Vi har gjort det tidligere med Heineken i øvrigt også, hvor vi havde gemt cykler med Heineken-logoer rundt om i forskellige byer.
Lars Mejlgaard, Group Marketing Manager Beer Royal Unibrew, vurderer, at den globale satsning, lokale forankring og kombinationen af ATL, PR, digitale samt sociale medier og oplevelsesmarkedsføring giver forventninger om, at Heineken og Bond kan nå ud til flere forbrugere end nogensinde før.
”- Og netop James Bond som den ultimative ”Man of the World” – betegnelsen for netop Heinekens kernemålgruppe, – er unik i den forstand, at det ikke er mange brands forundt at være i stand til at kunne markedsføre og aktivere sit brand i samarbejde med et så kendt univers som James Bonds.
”Crack the Case”- onlinekampagnen er udviklet af reklamebureauet Wieden + Kennedy Amsterdam, mens Mindshare har ansvaret for hele den øvrige kampagneaktivering i Danmark, der blandt involverer biografreklamer, social media, on pack promotions – og den kommende ”Kuffertjagt”
Indtil da kan du selv hjælpe Bond her.
Og se Heinekens reklamefilm her.