– At drive virksomhed i dag uden at have SEO som en central del af den digitale strategi svarer til at køre gokart med klap for øjet, mener Henning Madsen, stifter og partner i bureauet InboundCPH, der er specialister i netop SEO, AdWords og konverterings-optimering.
Derfor har han naturligvis en interesse i at tale SEO-disciplinens vigtighed og relevans op, men han bakker budskabet op med en grundig analyse foretaget på baggrund af 231 millioner besøg til 51 danske websites fra januar til december 2017.
Den viser bl.a., at organisk trafik (trafik fra søgeresultaterne i søgemaskinerne, i praksis Google) udgør 40 pct. af al trafik på virksomhedernes sites. Det er milevidt foran andre trafikkilder såsom sociale medier (6,19 pct.) og e-mails (4,87 pct.).
– Lederne sover i timen og mister penge på bundlinjen, når de udelukkende fokuserer på AdWords, SoMe og andre marketingkanaler, som ikke giver samme effekt, siger Henning Madsen, der mener, at hvis virksomheder skal tjene mest muligt med så få udgifter som muligt, så skal søgemaskineoptimering prioriteres som en central del af den digitale strategi i fremtiden.
I hans optik er det ganske let at skabe trafik til en hjemmeside ved hjælp af fx omkostningstunge poster til Google AdWords.
– Kunsten i en fremtidssikret digital strategi er bare ikke trafikken alene. Det handler om at generere trafik til lavest mulige omkostninger, samtidig med at man som virksomhed sikrer sig, at trafikken er relevant, målrettet, konverterende og fremtidssikret i forhold til vækst, siger Henning Madsen.
SEO booster Blockbuster
Det kan Casper Hald, direktør for TDC-ejede Blockbuster, nikke genkendende til. Et møde med Henning Madsen og to års intenst arbejde med SEO har nemlig givet pote:
– Da vi målte trafikken på vores website i 2015, var trafikken fra Google stort set ikke-eksisterende på trods af et stort brandkendskab. I dag genererer vores synlighed i Googles søgeresultater et mersalg på 1 mio. kr. hver måned. Det skelsættende punkt var, da vi satte fokus på SEO og lagde vores digitale strategi om, siger han.
Blockbuster.dk er gået fra et månedligt besøgstal fra Google på 63.442 (august 2015) til 192.391 (december 2017), og Henning Madsen er ikke i tvivl om, at der er et stort uudnyttet potentiale for mange andre virksomheder på SEO-fronten.
– For langt de fleste virksomheder er SEO forretningskritisk og rentabelt. Og det kan måles på forhånd via en SEO-potentialeanalyse, hvor meget der er at hente. Derfor er SEO noget, alle virksomheder skal overveje. Som minimum skal en virksomhed få vurderet rentabiliteten gennem potentialeanalysen, mener han.
Kom nu i gang
Som et lille kuriosum skal nævnes, at hvis man ser på jobopslag i Danmark, så er det tydeligt, at SEO fylder meget lidt sammenlignet med andre digitale marketingdiscipliner.
I januar 2018 blev der fx slået 656 job op, hvor virksomheder søgte efter eksperter på sociale medier, mens der kun var 52 jobopslag omkring SEO. Tallene viser tydeligt den skævvridning og marketingmæssige fejltagelse, danske virksomheder begår, mener Henning Madsen.
– Det pudsige er, at når virksomhedsledere får den rigtige viden og forstår den, gør de typisk også noget ved det. Og dem, der knækker koden, ser også resultaterne på bundlinjen, slutter han.
Fakta: Hvad er SEO?
- Søgemaskineoptimering (SEO) er en marketingmetode, der forbedrer et websites synlighed i søgeresultaterne på Google, så websitet bliver mere synligt over for målgruppen, når målgruppen foretager en forretningsrelevant søgning.
- SEO består af fire essentielle elementer, der ikke kan stå alene, men kun tilsammen giver en optimal effekt.
- Når Google skal beslutte, hvor synligt et website skal være, vurderer de mere end 200 parametre fordelt på de fire områder: platform 20 pct. (det tekniske system bag websitet), indhold 23 pct. (indholdet på websitet), links 42 pct. (links til websitet) og brugersignaler 15 pct. (brugernes adfærd på websitet).
- De fire områder er gensidigt afhængige af hinanden. SEO er med andre ord en mangesidet proces, der ikke kan løses af en it-afdeling, en tekstforfatter eller en marketingafdeling alene.
- Den vigtigste faktor for et websites synlighed på Google er mængden og kvaliteten af links til websitet. Et indgående link kan opfattes som en anbefaling, og links giver derfor Google en stærk indikation af, hvor godt og relevant det pågældende website er. Men links er ikke noget værd, hvis ikke platformen er i orden, og hvis ikke der er noget relevant indhold på websitet.