Salig Simon Spies’ kendte citat ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale” har fortsat sin berettigelse.
Det tyder en undersøgelse fra Storbritannien, gennemført af bureauet Joshua G2 for nyhedsmediet Brand Republics underafdeling Marketing, i hvert fald på.
Undersøgelsen har afdækket, hvilke brands briterne henholdsvis hader og elsker, og med 27,2 procent af stemmerne placerer McDonald’s sig på en lidet flatterende førsteplads blandt hade-brands.
Men den danske charterkonge kan have haft ret, for 2007 var samtidig året, hvor McDonald’s har præsteret så gode resultater, at det er blevet kaldt ”The year of the Big Mac comeback”. Og konklusionen må være, at bare fordi et brand nyder ringe agtelse hos forbrugerne, er det ikke ensbetydende med, at det ikke er en god forretning.
Ifølge tal fra McDonald’s selv, siger 70 pct. af befolkningen i Storbritannien, at de vil spise mindst et måltid på en af kædens restauranter inden for de næste 12 måneder.
Blandt brands som briterne elsker, er det teknologi-virksomheder der vejer tungt, og det er ifølge Joshua G2 et billede af en klar tendens
De virksomheder som emmer af innovation placerer sig højt på listen.
Nokia placerer sig med 39,6 pct. af stemmerne på en klar førsteplads. Ipod har scoret 27,1 pct, hvilket rækker til en placering som nummer tre, og Facebook debuterer med en femteplads og 24,9 pct. af stemmerne.
Læs mere om
undersøgelsen, som blev gennemført mellem 4. og 11. april. Tallene er baseret på 1.109 brugbare besvarelser.
sm