Bureauerne Uncle Grey og AKQA er flyttet sammen i Aarhus. De vil fortsat have egne bundlinjer, men man ”kommer til at lave nogle ting sammen.” 

– Og vi vil også pitche sammen, siger Rolf Bach, der er CEO hos Uncle Grey. 

Det ligner begyndelsen til en fusion… Er det det?

– Overhovedet ikke. Der er blevet spekuleret i det internationalt, men vi har fuldstændig separate bundlinjer, og vi kan se, at vi kan blive stærkere i den vestlige del af Danmark, fordi vi sammen kan tilbyde en offering, som vi ikke synes, er der lige nu, siger Rolf Bach.

Han tilføjer: 

Jakob Korsgaard, leder af AKQA's Aarhus-kontor, og Rolf Bach, CEO hos Uncle Grey. Foto: PR.

– Uden at fornærme nogen: At bygge noget som AKQA gør, det er der ikke ret mange, der kan. Hos Uncle Grey er vi højt på den kreative klinge. Så jeg tror, at vi kan noget på et andet niveau sammen. Det skal vi afprøve. Men der vil også være eksempler på, at vi går ud og pitcher mod hinanden.

Både Rolf Bach og Steffen Blauenfeldt Otkjær, der er Managing Director for AKQA i Danmark, afviser, at der ligger en masterplan for, hvilken type kunder man vil gå efter. 

– Lysten til at lave noget sammen skal komme, fordi vi bor sammen, og ikke fordi Steffen og jeg har siddet og lavet en kalkyle på, at så kan vi gøre sådan og sådan. Den slags går altid galt, siger Rolf Bach.

" Jeg tror, at vi kan noget på et andet niveau sammen.
Rolf Bach, CEO, Uncle Grey

Han henviser til, at sammenflytningen først konkret kom på tale, da AKQA ledte efter nye lokaler i smilets by. Derfra er tankerne om et tættere samarbejde i det vestlige Danmark vokset.  

Steffen Blauenfeldt Otkjær forklarer, at AKQA havde et kontor i Aarhus, som man ”var trætte af, hvorefter Rolf sagde, at de havde masser af plads.” 

Større overlap

Steffen Blauenfeldt Otkjær er dog ”helt med på,” at Aarhus-flytningen kan lugte af en fusion. Eller i det mindste ligne en prøveballon: Først Aarhus – så København. Men han afviser det også.

Steffen Blauenfeldt Otkjær, Managing Director hos AKQA Denmark. Foto: PR.

– Det her sker, fordi Rolf og jeg har kendt hinanden i mange år. Vi tror, at vi kan noget sammen. I forvejen samarbejder vi på det danske marked, og så kan vi ikke se, hvorfor vi ikke kunne flytte sammen i Aarhus, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Tidligere i år fortalte Markedsføring, hvordan AKQA har oprustet på den kreative del af forretningen. Og overlappet mellem bureauerne er også blevet større, mener Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

– Når det er sagt, så er vi ikke bygget som et reklamebureau. Det er Uncle Grey. Så der er forskel på os, og der er forskel i vores måde at arbejde på – og det er det, vi tror kan komme vores kunder til gode, siger han. 

I må have lavet en oversigt over kunder, som I gerne vil lande sammen?

– Nej, det har vi ikke. Så ville det være startet i en kalkyle om, at vi skal blive rigere på dét eller dét, siger Rolf Bach.

Det er to bundlinjer, men I skal pitche sammen?

Kontoret i Aarhus. Foto: PR.

– AKQA kører globalt med en model, hvor omsætningen følger konsulenten. Det er gjort til en regel i AKQA. Det er ikke en regel Grey har, men det er den tanke, som Rolf og jeg har. Det må ikke være sværere for kunder, og det er heldigvis noget, vi kan styre i Danmark, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

AKQA har 30 ansatte i Aarhus, mens Uncle Grey beskæftiger 12 i byen. Bureauerne flyttede sammen 21. september, hvor AKQA rykkede ind hos Uncle Grey.

AKQA kom ud af 2019 med et overskud på cirka 14,3 millioner kroner efter skat ud af en omsætning på 131,4 millioner kroner. Bureauet havde i gennemsnit 136 ansatte i 2019. 

Uncle Grey landede i 2019 en omsætning på cirka 111 millioner kroner og et overskud efter skat på cirka 4,4 millioner kroner. Reklamebureauet havde i gennemsnit 60 ansatte sidste år.