Da statsminister Mette Frederiksen den 11. marts lukkede Danmark ned, skruede rejsekoncernen TUI maksimalt ned for markedsføringen.

Men nu åbner reklamesluserne igen.

Det sker med en ny, nordisk kampagne, der på flere måder adskiller sig fra den klassiske rejsebureau-kommunikation.

Lisa Rönnberg, Head of Creative & Brand Development, TUI Nordic, siger:

– Normalt ville vi kommunikere om sommerferie i foråret og om vinterferie i august, men i år har jo på alle måder været anderledes.

Lisa Rönnberg tilføjer:

– Men vi lytter meget til vores kunder, og vi har mærket et mood, der fortæller os, at mange er ved at være klar til at drømme igen. Så vi har vurderet, at det er et godt tidspunkt at gå ud med en branding-kampagne nu.

”Klar, når du er klar”

Lisa Rönnberg peger på, at man i rejsekoncernen har brugt måneder på at forberede sig på alle niveauer, så man også kan fortælle kunderne, at de kan rejse til sol og strand sikkert og med en tryg følelse. 

Lisa Rönnberg, Head of Creative & Brand Development, TUI Nordic. Foto: PR.

Når de altså vælger at rejse. 

– For hvis du lægger mærke til det, så går vi jo ikke ud og siger køb en rejse nu eller i næste uge. Vi siger, når du er klar, så er vi klar, siger Lisa Rönnberg, der fortsætter:

– Vi tager ansvar og oplyser om vores tiltag for, at man igen kan rejse sikkert, når man er klar til det.

Langsigtet brand value

Hele rejsebranchen er presset. Nogle rejsebureauer har endda måttet lukke. Alligevel sætter I penge af til marketing? 

– Ja, det gør vi. For vi er nødt til at tænke på at holde forretningen i gang. Det her handler om langsigtet brand value, siger Lisa Rönnberg og fortsætter:

– Det handler også om, at vi som brand også gerne vil være i tankerne hos kunderne, når de føler sig klar igen. Også selv om det først er til næste år. Vores budskab er, at TUI er klar, når vores gæster er klar. 

" Selvfølgelig taler vi om at rejse. Hvad skulle vi ellers tale om?
Lisa Rönnberg Head of Creative & Brand Development TUI Nordic

Har brug for gæsternes drømme

Har I overvejet, om det kunne opfattes som upassende – eller for tidligt – at tale om rejser lige nu?

– Det er klart, at vi har talt om det, men helt overordnet mener vi faktisk ikke, at vi kan lade være, siger Lisa Rönnberg.

Som den største spiller i rejsebranchen mener hun, at TUI har brug for gæsternes rejsedrømme, hvis man vil tro på fremtiden. 

– Så selvfølgelig taler vi om at rejse. Hvad skulle vi ellers tale om?, siger hun og tilføjer:

– Men igen: Hvis du ser vores film, så kan du også se, at de handler om følelser, drømme – ikke om priser og tilbud.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det ser skønt ud, men vi ved ikke, hvor det er. Og det er heller ikke pointen med TUI's nye, nordiske kampagne. Foto: PR.

Kendt bureau står bag

Hvor stort er kampagnebudgettet?

– Det offentliggør vi ikke, men år-til-år er budgettet lavere end vanligt. Og det hænger naturligvis også sammen med nedsat kapacitet på fly og destinationer, slutter Lisa Rönnberg.

Kampagnen kører fra mandag, i de fire nordiske lande, og der arbejdes med TV, print, outdoor, sociale medier og digital outdoor. 

Bureauet bag er svenske Forsman & Bodenfors. 

Se den to minutter lange såkaldte ”manifesto”-film her efterfulgt af TV-reklame, der havde premiere mandag.