Med et “Cher Danmark“ i toppen af siden henvendte Mobilix’ danske chef, Monique Moullé-Zetterstrøm, sig i slutningen af april til danskerne for at fortælle om France Telecom’s satsninger med Mobilix herhjemme.
Planerne er store. I løbet af ganske kort tid skal den franske koncern ansætte 500, så Mobilix allerede den 1. december i år kan åbne for sit DCS1800-net.
Mobilix har fra starten slået sit hovedkvarter ned på en af de mest fashionable erhvervsadresser herhjemme – Company House på Midtermolen i Københavns Frihavn.
Et kig ud over havnen er herligt. Et kig ud over lokalerne er kaotisk. I huj og hast er et antal skriveborde og kontorstole blevet strøet rundt. På bordene benytter medarbejderne bærbare computere. De stationære står nemlig endnu i kasser rundt om i lokalet.
Der er ivrig aktivitet alle vegne. Og mange spørgsmål til Monique Moullé-Zetterstrøm, der snor sig rundt mellem borde, stole og kasser. Smilende og ivrigt talende fransk, engelsk og svensk. Alligevel får hun – kun afbrudt af et par telefonopringninger – tid til at fortælle Markedsføring om Mobilix’ store planer.
Et af de første mål er at flytte fra de dyre 2.000 m2 i Frihavnen til et mere ydmygt sted med 10.000 m2. Der skal jo være plads til en del nye medarbejdere.
De tre helsider, hvoraf de to var fyldt med jobannoncer, er ellers kun starten. Den 1. maj havde Mobilix 35 ansatte herhjemme, som væsentligst kommer fra udlandet for at starte aktiviteterne op. En uge inde i maj havde man 70 ansatte; i dag har man 130; og i begyndelsen af 1998 vil man have omkring 230 fordelt på 135 teknikere, 150 i salg og marketing samt 45 til IT- og finans-afdelingerne – plus 500-1.000 beskæftiget gennem underentreprenører.
Man satser helt på danske medarbejdere fra bund til top. De udenlandske medarbejdere, der er med fra starten, er Mobilix-folk fra andre lande, der rejser væk igen, når nettet fungerer. På samme måde vil Mobilix tilbyde kommende danske medarbejdere arbejde i udlandet – France Telecom er nemlig en af verdens største teleoperatører med aktiviteter i flere verdensdele.
LEDER EFTER BUREAU
Satsningen i Danmark er stor – og dyr. France Telecom har ladet Mobilix bruge samlet 1,1 mia kroner til at etablere sig i Danmark! – en stor del af dette beløb skal naturligvis benyttes til markedsføring. Her regner Monique Moullé-Zetterstrøm med at benytte alle kanaler. Hun har mange planer, som hun ikke vil fortælle om endnu – af konkurrencehensyn og nok også fordi, Mobilix endnu ikke har valgt reklamebureau. De første jobannoncer klarede Propaganda, men Monique Moullé-Zetterstrøm er ude for at finde et bureau, der kan varetage alle markedsførings-opgaver for France Telecom herhjemme.
Udover markedsføringen har Mobilix andre våben i kampen. Man har således valgt at være billigere end GSM900-nettets 2,35 kr pr minut. Hvor billige vides endnu ikke, fordi det er oplysninger fra de fire nye operatører, som endnu ikke er offentliggjort af Telestyrelsen. Mobilix vil dog ikke være det selskab, der starter en priskrig. I stedet vil man satse på kvalitet og service.
– Og så skal vi være gode, mere kreative og venligere, slutter den franske direktør med et koket smil.