Typisk eksekverer de kreative bureauer også kampagner og kommunikation for kunderne, men hos butikskæden Friluftsland har man for nylig valgt at forsøge sig med en ny tilgang.
Det er nu blevet til et nyt, kreativt univers, skabt af konsulenthuset Storyland – men som butikskædens in-house afdeling fremover selv skal udfolde.
En model, der ifølge marketingchef Claus Østergaard fra Friluftsland tager det bedste fra to verdener:
– Vi har fået skabt et univers, der med en visuel og indholdsmæssig fortælling gør det lettere for os at kommunikere godt på alle vores platforme. Lige fra webshop og blog til annoncer, kataloger og butiksmaterialer. Ekstern kreativ sparring, der ikke er alt for indsyltet i hverdagen – og så dygtige folk internt, der hurtigt og effektivt kan eksekvere, siger han.
Bag Storyland står Joachim Rosenstand, der ganske vist lige er startet som adjunkt på DMJX på studieretningen Kreativ Kommunikation, men som ikke af den grund har sluppet grebet i verden uden for studiemiljøet.
Magtkampe undgås
– Jeg har mange gange oplevet de klassiske magtkampe mellem reklamebureauer og in-house bureauer. De vil hver især skrabe så mange opgaver sammen som muligt. For reklamebureauet er det for forretningens skyld, og for in-house bureauet er det for deres eksistens skyld, siger Joachim Rosenstand og tilføjer:
– Nogle vil mene, at de eksterne bureauer sikrer et højere kreativt niveau (læs: vi er dygtigere end in-house bureauerne), og andre vil mene, at de eksterne ikke forstår virksomheden og produkterne og kun gør alt sværere (læs: vi vil ikke belæres af smarte bureaufolk). Men hvis samarbejdet starter rigtigt og forventningerne er afstemt, ved jeg, at der opnås store synergier. Både på løsning af opgaverne og den samlede økonomi.
Og hos Friluftsland er Claus Østergaard også godt tilfreds:
– Det bedste har faktisk været at opdage, hvor godt det nye univers er at arbejde med i praksis. Jeg synes, det har været en fantastisk vellykket proces, slutter han.
Friluftslands univers, der bl.a. indeholder opdateret visuel identitet, bliver løbende implementeret.