Hvis du synes, sidemandens broadsheet-avis fylder for meget i s-toget, eller hvis du er træt af at køre kilovis af aviser på genbrugsen i tide og utide, så kan der være håb forude.
Det France Telecom-ejede Orange-brand søsætter nemlig i disse dage et pilotprojekt, som skal teste et helt nyt avisformat. E-avisen. Det fortæller Brand Republic.
Og der er ikke tale om e-aviser i den model, vi allerede kender dem, altså som pdf eller bladre-venlige udgaver på computerskærmen, men om en decideret ny elektronik-gadget i A5-størrelse, som fikst medbringes i tasken, og som man altså vil kunne læse sine aviser på hvor som helst.
Lidt à la Amazons ”Kindle”, den elektroniske bog, men uden keyboard.
Tingesten kan angiveligt rumme, hvad der svarer til 200 aviser og opdateres automatisk med nyt hver time.
Indtil videre deltager fem aviser i testen, herunder L’Èquipe, Le Monde og Les Echos.
Og som Brand Republic skriver, så kan den nye e-avis måske sparke liv i det hårdt ramte avismarked og åbne muligheder for nye former for interaktiv annoncering. En udvikling som igen kunne tænkes at komme print-markedet til gode.
sit