GroupM’s farvel til brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv har gjort andre nysgerrige efter, hvad DI Rådgiverne under Dansk Industri har at tilbyde. 

Peter Gottfredsen, nordisk CEO for Omnicom Media Group, der står bag bureaubrands som OMD og Hearts & Science, oplyser, at bureaugruppen har kigget på forskellene mellem Dansk Industri og Dansk Erhverv:

– Vi har mødt DI og konkluderet, at det stort set er 100 procent sammenfaldende – eneste reelle forskelle er, at der er en bedre barselsfond i DI, og de har et samarbejde med MIT (amerikansk universitet i Boston, red.), som vi ikke vurderer, vi får brug for, skriver han til Markedsføring. 

Peter Gottfredsen tilføjer, at man ingen planer har ”om at melde os ud af Kreativitet og Kommunikation.” 

– Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan foreningen forholder sig til situationen, skriver han.

Videre bemærker han, at ”hvis foreningen beslutter at sætte kontingentet op for andre medlemmer for at kompensere for GroupM’s afgang, vil vi selvfølgelig genoverveje.” 

Hos Publicis Groupe, som huser brands som Saatchi & Saatchi, Performics og Zenith, oplyser den danske chef Kenneth Brinkmann:

– Vi bliver indtil videre, hvor vi er. Jeg er glad for KreaKom og synes, det, vi får ud af at være med, har stor værdi for os.

Hos dentsu, hvor bureauer som Carat og Vizeum hører hjemme, er der opbakning til KreaKom:

– Vi synes, at bureauer – og ikke kun mediebureauer – har brug for at stå sammen. Og når der en, som træder ud, så må andre tage mere ansvar, siger dentsus danske CEO, Ulrik Petersen.

Han fortsætter: 

– Brancheforeningen har en fremtid. Nu kræver det, at vi rykker tættere sammen bureauerne imellem.

Torsdag forklarede Jonas Hemmingsen, nordisk CEO for GroupM, at ”når det handler om inspiration og vidensdeling i forhold til at udvikle nye forretningsområder, indretning af arbejdspladser osv.,” føler bureaugruppen sig bedre stillet i DI Rådgiverne. 

I en pressemeddelelse udtalte formand for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, der til daglig er CEO hos reklamebureauet Hjaltelin Stahl:

– Vi ønsker GroupM held og lykke fremover og sender samtidig Jonas Hemmingsen en stor tak. Han har sat et stort aftryk på Kreativitet og Kommunikation gennem sine mange år som næstformand for foreningen.

GroupM forlader KreaKom og Dansk Erhverv ved udgangen af 2021. Herefter er gruppen medlem af DI Rådgiverne under Dansk Industri.