En ny kampagne – ”Dit Barn – Din Alkoholdning” – opfordrer nu danske forældre til at have en klar dialog med deres unge teenagere om alkohol.

Kampagnen er skabt af Robert/Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Og kampagnefilmen har allerede på de første fire dage nået ”en halv million danske forældre”, oplyser bureauet.

Det er Nicolas Winding Refn, der bl.a. er kendt for ”Pusher”-filmene, der har instrueret kampagnefilmen, der er næsten tre minutter lang.

Men den prisbelønnede filminstruktør mener ikke længden har betydning:

– Hvis indholdet er godt, så bliver folk ved – så vil man gerne have mere af det. Derfor har vi valgt et længere format. Når man har noget vigtigt på hjerte, skal man give sig god tid til at fortælle det. Og giver man et sug i maven, så sidder det fast, siger han i en pressemeddelelse.

Følger op på to vindere

Den nye kampagne er tredje kapitel i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholinitiativ ”Fuld Af Liv”, som tidligere har budt på succeser som “Spritstiv Speedate” og senest “Pølsepresser Du?”. 

”Spritstiv Speeddate” vandt i 2017 Grand Prix ved Advertising Effectiveness Award.

Og den seneste ”Pølsepresser du?” – med skuespilleren Nikolaj Lie Kaas i instruktørrollen – vandt sidste år bl.a. guld ved Danish Digital Award og ved The True Award.

Humor har hele vejen været den drivende kraft, og kampagnerne har hidtil primært henvendt sig til unge.

Men denne gang er målgruppen forældrene, og tonen mere dyster, om end der også benyttes humoristiske greb.

Artiklen fortsætter under billederne.

Man kan jo altid give de unge bokser-hjelme på, inden de går i byen … Foto: PR
Eller svømmevinger … Foto: PR.

Målet er at vise, hvordan forældres alkoholråd til deres teenagere nok er velmenende, men ofte også en smule overdrevne – eller ”uhensigtsmæssige”, som det formuleres fra kampagneparternes side.

Credits

Kunde: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Kampagneansvarlige for kunde: Thomas Koefoed og Dorte Dahl
Production company: Gobsmack Productions
Director: Nicolas Winding Refn
Producer: Christina Bostofte Erritzøe
DOP: Magnus Jönck
Editor: Cathrine Ambus
Music composer: Julian Winding
Colourist: Hannibal Lang (BaconX)
Post-production: Welcome Post
Kreativ Direktør: Heinrich Vejlgaard
Strategisk ansvarlig: Kim Boisen
Kreativt team: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist
Supporting kreative: Line Sindberg & Kat Giphardt
Account: Gitte Andersen
Social media aktivering: Victor Petri og Alexander Faxø

”Det bør man agere på” 

Og der er grund til at handle, lyder det fra parterne bag kampagnen.

En ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden viser bl.a., at kun hver tredje 15-20-årige har aftaler med deres forældre om alkohol. 

I rapporten angiver desuden 65 procent af de unge, der går på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, at deres alkoholforbrug steg, da de startede på uddannelsen. 

Det bør man agere på, mener Peter Dalum, der er projektchef for alkoholindsatsen ”Fuld af liv”:

– Når unge starter på en ungdomsuddannelse, oplever mange forældre, at de mister indflydelse på deres teenager, og det kan virke som en umulig opgave at lave retningslinjer om alkohol, siger han og tilføjer:

– Men din teenager lytter faktisk stadig til dig, så vi opfordrer til at tage snakken og lave aftaler. Jo tydeligere, du er i dine holdninger og forventninger – jo lettere er det for dit barn at navigere i. 

Niklas Hultqvist og Frederik Voetmann fra Robert/Boisen & Like-minded er kreativt team på "Fuld af Liv"-fortællingerne fra Kræftens Bekæmpeæse og TrygFonden. Foto: PR.

Fokus på symptombehandling

Hos Robert/Boisen & Like-minded er det kreative team Frederik Voetmann og Niklas Hultqvist bagmændene for kampagnen – ganske som de også var med “Spritstiv Speeddate” og “Pølsepresser Du?”.

Og ifølge Niklas Hultquist handler det om at få alle danske teenageforældre til at ”bevare dialogen og lave aftaler om alkohol med deres halvstore teenagere”:

 Det har vi gjort ved sætte fokus på den symptombehandling, mange forældre tyer til. Frem for at sætte grænser for alkoholforbruget, laver man aftaler om hjemkomsttidspunkter, hvem deres barn følges med (fuld) hjem på cykel, eller hvilken rute de skal tage, siger han i pressemeddelelsen.

" Vi vil for alt i verden ikke kamme over i en decideret skræmmekampagne.
Frederik Voetmann | Art Director | Robert/Boisen & Like-minded

Frederik Voetmann supplerer:

– Med kampagnen forsøger vi samtidigt at fremkalde de indre billeder, forældre har, når de sender deres teenagebørn afsted til fest, siger han og uddyber:

– Men vi balancerer på en knivsæg, for vi vil for alt i verden ikke kamme over i en decideret skræmmekampagne, hvor vi direkte viser potentielle ulykker. Den del klarer forældres fantasi meget bedre selv.

Kampagnen består udover hovedfilmen af en række opfølgende kortere film på tværs af SoMe og et kampagnesite, hvor forældre kan få tips og råd til dialogen. 

Se kampagnefilmen her.