Det behøver ikke at være en årelang lidelsesvandring med tre-fire stresssygemeldte projektledere på samvittigheden at lave en ny hjemmeside.
Men det er desværre ofte tilfældet, hvor projektet bliver at gennemføre projekt – og årsagen til, at man skulle have en ny hjemmeside, er glemt for længst.
Det fortalte Klaus Silberbauer fra konsulenthuset Creuna på Markedsføringsdagen 2008, der blev holdt onsdag den 4 juni på Radisson SAS Falconer konferencecenter på Frederiksberg.
Der er, ifølge Klaus Silberbauer, flere årsager til at webprojekterne bliver noget knudret omkostningstungt markværk. En af dem er en overfokusering på websites forside.
– Glem forsiden et øjeblik. Selv om de fleste af os tænker på forsiden, når vi skal forestille os et nyt webprojekt, skal man huske på, at cirka 80 pct. af besøgene kommer fra Google, og det vil sige, de kommer ind på en underside. Min påstand er, når man laver et nyt webprojekt, bliver 80 pct. af energien langt i forsiden. Projektløsningen bliver ofte valgt ud fra et flot designet forsideforslag fra et konsulentfirma. Men den forside står på nogle tynde ben, siger Klaus Silberbauer.
Han fortsætter:
– Mit råd er: Glem forsiden et øjeblik. Den klassiske hjemmeside er død. Folk kommer fra søgemaskiner og kommer derved ikke først ind på forsiden. Tænk på dine websites, som en række løsrevne informationer, der bundet sammen af et design og et sidehoved.
Læs mere om Klaus Silberbauer og resten af Markedsføringsdagen i næsten nummer af Markedsføring, der udkommer 17. juni.
ac