Pharmacia & Upjohn har valgt et dansk reklamebureau til at stå for den globale markedsføring af tobaksafvænningsprodukterne under Nicorette-navnet. Bates-bureauet Leise & Co. får lead-agency status, og skal stå for udvikling af mærket på en lang række markeder.
Nicorette ejes af et af verdens største medicinalvirksomheder Pharmacia & Upjohn, som blev til ved en svensk/amerikansk fusion for et par år siden.
– Vi er stolte af at skulle producere kampagnemateriale, film, skilte og så videre man kan møde så langt væk som på et apotek i Mexico, fortæller bureauets administrerende direktør Steen Leise-Hansen.
Foreløbig gælder aftalen for 20 lande i Europa samt Mexico, men han fortæller, at der hele tiden kommer nye lande til, og at investeringsviljen hos Pharmacia & Upjohn er stor.
BUREAUETS STøRSTE KUNDE
– Nicorette kunne godt gå hen og blive bureauets største kunde, for der er tale om mange, mange, mange penge, siger Steen Leise-Hansen, der ikke kender det præcise budget, men bekræfter at markedsføringsbudgettet for Nicorette løber op i adskillige hundrede millioner kr.
– Vi har endnu ikke afgjort om der vil blive tale om projektorienteret eller fee-afregning, men det er min forventning, at budgettet fordobles indenfor de næste to år, siger han.
Leise & Co. har etableret en ny kontaktsektion i bureauet der skal arbejde med Nicorette. Som leder af denne afdeling har bureauet ansat international account director Torben Haugaard, der forlader en stilling som kontaktdiretør i Bates Copenhagen efter 12 år. Haugaard vil forlade Bates Copenhagen i en glidende overgang inden sommerferien.
Leise & Co. planlægger at ansætte yderligere fire medarbejdere til håndtering af Nicorette-budgettet.
USA-RETSSAGER STYRKER NICORETTE
Torben Haugaard fortæller, at tobaksafvænning er et vækstmarked uden lige.
– Folks holdning til rygning går i den rigtige retning, og de sager der kører mod tobaksbranchen i USA kan heller ikke skade Nicorette-produkterne, fortæller Haugaard.
– Det er min ambition at bygge mærket op i alle dimensioner, og gøre Nicorette til en stor kunde. Nicorette skal være et globalt brand, og ikke et svensk/amerikansk produkt, siger Haugaard.
KONFLIKTER IKKE MED HOUSE OF PRINCE
Det internationale Nicorette-budget kommer fra Bates Hälsingborg, der også markedsfører hårmidlet Regaine, men Pharmacia & Upjohn har ønsket at fordele de to store produkter på forskellige bureauer. Pharmacia & Upjohn har gerne ville bevare budgettet på et Bates Bureau, men da Bates Copenhagen har House of Prince som en af sine største kunder, ville det være uforeneligt med et tobaksafvænningsprodukt.
– Vi har ikke spurgt Bates Copenhagen om tilladelse til at tage Nicorette ind. Kunder på Bates Copenhagen kan ikke blokere for kunder hos os. Vi arbejder sammen med Bates, men ikke til døde, siger Leise-Hansen.
Leise & Co. har i forvejen arbejdet med Nicorette på det danske marked, og har erfaring med OTC-produkter.
– Leise & Co. blev etableret i 1990 og er søsterselskab til de to andre danske Bates-bureauer Bates Copenhagen og Nørgård Mikkelsen. Det er vigtigt for os at understrege at vi ikke er en underafdeling af Bates Copenhagen, og vi refererer til Cordiant i London, fortsætter han.
– Der er vandtætte skodder mellem os og Bates Copenhagen, men det er vores medlemsskab af Bates der har gjort det muligt at vi er kommet i betragtning til en så stor kunde. Hvis vi bare hed Leise & Co., og lå på et tilfældigt gadehjørne på Frederiksberg, var vi aldrig kommet i betragtning, slutter Steen Leise-Hansen.