Vejen til vækst er grøn og grøn for Grundfos, mener koncernbestyrelsesformand Niels Due Jensen.
Pumpeproducentens fremtid skal bunde i en vækst i omsætning og indtjening på cirka 10 pct. om året.
Det bliver ikke let, indrømmer han i et interview med Markedsføring, men verdensmarkedet for pumper stiger med tre-fire pct. om året.
– Med de asiatiske vækstrater er det ikke umuligt for Grundfos at markedsføre sig der og få del i de vækstrater. De europæiske markeder stagnerer, så vi ser mod øst og mod Amerika-regionerne. Om vi så om 20 år har en omsætning på 75 eller 50 mia. er ikke afgørende for mig, men vi skal blive ved med at tjene penge, siger Due Jensen.
Han bryder sig ikke om påstanden, at det indeværende stærke fokus på miljøvenlig produktion og forbrug er en ”grøn modedille”.
Samfundets miljøvenlige fokus er kommet for at blive, mener han.
Han ærgrer sig da heller ikke over de mange virksomheder, der først nu er hoppet med på vognen om miljørigtig innovation og produktion, og som så at sige freerider på de grønne pionerers miljøfokus i årtier, da grøn innovation ikke var nem at sælge over for investorer og aktionærer.
– Jeg tror vi får den tidlige investering tilbage mangefold i øjeblikket. Vi investerede allerede for 15 år siden i energivenlige styringsløsninger, der de seneste fem år har udviklet sig til kolossale gevinster. Der er vi i høj grad flere skridt foran andre også i vor egen branche. Jeg begræder ikke, at vi har brugt nogle hundredemillioner ekstra på det.
Læs hele interviewet i Markedsføring nr. 14, der udkommer i dag den 26. august, hvor Niels Due Jensen forholder sig til blandt andet branding, krisekommunikation og de tunge øretæver, som presse og politikere gav ham og Grundfos i forsommeren.