Energi Nords projekt ”Lys i Afrika” var et CSR-tiltag, der i sin enkelthed gik ud på, at energiselskabet donerede en solcellelampe til Uganda for hver 25 medlemmer i Facebook-gruppen ”Lys i Afrika”.
Fra starten meldte Energi Nord ud, at man håbede at nå op på 125.000 medlemmer – hvilket vil sige 5.000 lamper.
Det mål er blevet nået, og i går blev projektet så standset.
”Lukningen af Energi Nords engagement i Lys i Afrika viser ganske fortrinligt, at man fra starten havde tænkt sig at donere et fastsat antal lamper. Det gør kampagnen på Facebook overflødig, og værst af alt, så tager det (om end forudsigeligt) dybt pis på 125.000 danskere, hvoraf mange faktisk var oprigtigt begejstrede for tiltaget”, skriver Thomas Wittenburg redaktør på LabConfidential på labconfidential.dk:
”Problemet er, at denne non-profit organisation pludselig bliver mere aggressiv i sin markedsføring. Pludselig inviteres der til specielle arrangementer i Aalborg Zoo, hvor der ligefrem arbejdes på overnatningsmuligheder til folk som kommer rejsende langvejs fra. Dermed viser CSR-monstret, som den gamle Redacteur forudsagde, sit grimme ansigt. Det ser nemlig ud til, at Energi Nord tror at Lys i Afrika har skabt større tilknytning til forsyningsselskabet. At man nu skulle være interesseret i at deltage i diverse af Energi Nords arrangementer virker underligt,” fortsætter Thomas Wittenburg.
Selv skriver Energi Nord om lukningen af projektet:
”Som privat virksomhed skal vi drive en sund forretning, og vi har derfor ikke ubegrænsede midler til rådighed. Det betyder, at vores budget til køb af lamper i forbindelse med vores aktiviteter på Facebook er brugt for i år”.
I Facebookgruppen vækker hele miseren undren. Kasper Grønhøj skriver blandt andet:
”Lys i Afrika vil uddele simple solcellelamper…” og “Solcellelamperne gives til landbefolkningen…”. Så er det jeg har meget, meget svært ved at forstå hvorfor der i brevet fra organisationen JEEP står at lamperne blev købt, bestilt, og endda betalt forud… Synes dette begynder at se mere og mere usmageligt ud…!”

David Ninja Hjelvik Larsen skriver:
Er enig med de andre. Jeg vil meget gerne give feedback på jeres projekt, men jeg er tvunget til at opgive mit tlf og mail, og samtidig give samtykke til at i kan kontakte mig både på tlf og på mail (i forretningsøjemed). Usmageligt!”
”Lys i Afrika” blev sat i søen den 12. maj i år.
Læs hele Thomas Wittenburgs kritik
her.
Følg Facebookdebatten
her.