Danskerne har taget Halloween til sig, og hos TV 2 betyder det nye muligheder for at udvide marketing-paletten.  

Kanalen lancerer derfor nu to nye reklamefilm, Blaffer og Zombie, som får premiere i dag, tirsdag 20. oktober.

Og ifølge Kasper Adsbøll, Senior Brand Manager, TV 2, er det ambitionen at skabe en ny reklame-tradition, hvor man hvert år vil iscenesætte sit indhold i en Halloween-kontekst.

– Vi vil gerne samle danskerne om det, de går op i. Det har vi gjort i flere år med ”Alt det vi deler”-konceptet, og ikke mindst med vores aktiviteter omkring julen, siger han og tilføjer:

Kasper Adsbøll, Senior Brand Manager, TV 2. Foto: PR.

– Derfor er det naturligt for os at identificere flere tidspunkter og traditioner hen over året, hvor vi kan skabe opmærksomhed. Og her er Halloween en oplagt mulighed.

Kendt vejr-vært spiller ny rolle

De to nye film er udviklet og produceret af TV 2 CREATIVE / Marketing, og begge lægger sig meget passende for anledningen i gyserfilm-genren. 

Den ene med look og effekter fra klassisk 80’er-gys, den anden med en ældre og mere Hitchcock-lignende atmosfære.

Chaga Signe Bruun, Creative Director, TV 2, uddyber det kreative valg:

– Halloween er et lovligt vindue ind i en verden, vi normalt ikke beskæftiger os med på TV 2. Nemlig gys. Desuden giver det os en anderledes mulighed for at udkomme i krydsfeltet mellem fiktion og reklame, som vi til dagligt arbejder med, siger hun og tilføjer: 

Chaga Signe Bruun, Creative Director, TV 2. Foto: PR.

– Vi har valgt et kreativt greb, der giver os frihed til at lege stilistisk, men samtidig også tilfører det noget TV 2-personlighed, som forhåbentlig falder i danskernes smag.

I begge film optræder således f.eks. en kendt TV 2-profil: I Blaffer dukker f.eks. vejr-værten Peter Tanev op midt ude i en våd og mørk skov – endda med en kvik kommentar til – ja, vejret. 

Og det er der selvfølgelig en grund til:

– Vi elsker, når vi kan bruge vores egen værter i reklamer og på den måde blande to verdener sammen, siger Kasper Adsbøll.

Kreativ frihed

De to film er instrueret af Peter Harton, og ifølge Kasper Adsbøll var optagelserne en oplevelse i sig selv:

– Blaffer er optaget ude i et skovområde ved Allerød, og flere af de folk, der var med på settet, sagde til os, at det var en fed oplevelse, fortæller han og tilføjer:

Credits

CMO: Jacob Weinreich / TV 2
Senior Brand manager: Kasper Adsbøll / TV 2
Creative Director: Chaga Signe Bruun / TV 2
Creative Lead: Sebastian Zamorski / TV 2
Producer: Leonore Skousen/ TV 2
Creative: Line Lorenzen / TV 2
Content Creative: Mark Flemming / TV 2
Instruktør: Peter Harton
Dop: Niels Thastum
B-foto: Peter Topsøe
Steadicam: Torben Meldgaard
Lyd: Johannes Dam
Lys: Tobias Juhl
Lys: Tue Bengtsson
Styling: Pernille Holm
Scenograf: Lasse Vejby
Make-up: Louise Bruun
Klipper: Anders Lynge / Zombie
Klipper: Ole Krogsted / Blaffer

– Simpelthen fordi der var en kreativ frihed omkring en masse ting.

Et enkelt eksempel var lyssætningen:

– Et sted i filmen er der er rødt lys i skoven, som man jo aldrig ville se i virkeligheden. Men ligesom med 80’er-filmene i genren, så satte man det bare alligevel. Fordi det virkede.

Vil være “reklamer, man glæder sig til”

Ifølge Kasper Adsbøll kommer de to film ikke til at stå alene i kanalens Halloween-aktiviteter:

– Vi kommer til at vise, at vi er inficeret af Halloween på masser af fronter. F.eks. melder uhyggen sig på dansegulvet i Vild med Dans, ligesom Godmorgen Danmark selvfølgelig også tager fat i traditionen.

Og ambitionerne for det nye film-koncept fejler ikke noget:

– Vi vil gerne levere selvstændige indholdsoplevelser i reklameblokken, som danskerne glæder sig til at se. Lidt ligesom man hvert år sidder og glæder sig til at se Tuborgs legendariske jule-reklamefilm, siger Kasper Adsbøll.

Se TV 2’s nye Halloween-film her.