Det sociale medie Snapchat er i dag en af de mest omdiskuterede platforme, men også typisk en af de platforme, som mange brands er usikre på og måske ikke ved så meget om.

Fx diskuteres det i øjeblikket livligt i Snapchat-kredse, hvilken betydning introduktionen af Instagram Stories – altså kombinationen af en serie af Snaps, så de tilsammen skaber en fortælling – har for brugen af mediet i kommerciel sammenhæng.

Et faktum er det i hvert fald, at vores mobiler i dag altid er inden for rækkevidde, og det gør pr. definition apps som Snapchat ekstremt relevante for brands og virksomheder, der ønsker at komme i kontakt med potentielle eller eksisterende kunder i de yngre segmenter.

Og ifølge det kreative og strategiske bureau Revolt rummer Snapchat store muligheder for brands, der ønsker at opbygge et community og engagere sine unge følgere.

Et synspunkt der bakkes op af Creative Director hos VaynerMedia UK, Ryan Murphy, som fornylig gæstede bureauet.

Upoleret og intimt

VaynerMedia er en af Snapchats tætte samarbejdspartnere og en del af platformens officielle reklame- og kreative partnerskaber.

Virksomheden udvikler socialt indhold og software, der gør det muligt for annoncører at købe, optimere og analysere kampagner via Snapchat, og ifølge Ryan Murphy skal man være opmærksom på, at platformen adskiller sig markant fra andre sociale medier i den måde, som brugerne anvender de små midlertidige videoer og billeder:

– Snapchat er en meget intim og sommetider også lidt fjollet platform. Det er også en mere afslappet platform, hvor alt ikke behøver at være så perfekt og poleret som fx på Instagram-posts. Omvendt er det også en lidt mystisk platform, fordi det kan være svært at finde folk og brands på den. Det kræver at man kender deres specifikke brugernavn eller snapkode, siger Ryan Murphy.  

Snapchat viser altså den mere upolerede side af virkeligheden, og det har især den unge generation taget til sig.

Platformen har i Danmark næsten en million aktive brugere, hvor en stor del er teenagere – en gruppe, der er interessant for mange marketingfolk.

Betalte reklamer på vej

Lige nu findes der fire former for betalt reklame på Snapchat. Indtil videre kun i USA og Storbritannien. Det forventes dog, at de om kort tid vil blive introduceret i resten af Europa og Danmark, så der er god grund til at bide mærke i dem, lyder det fra Ryan Murphy:

Det drejer sig om reklamer mellem stories, reklamer med vedhæftninger (fx links til andre sociale medier eller blogs), filtre (fx med et brands navn eller en anden form for grafik) og linser (de berømte hunde-ører eller andet).

– Fælles for de fire måder er, at de koster penge at publicere i Snapchat, men at der er mange kreative muligheder i det, forklarer Ryan Murphy, der bl.a. peger på en kampagne, som streaming-tjenesten Netflix kørte i foråret i samarbejde med Snapchat.

Her gjorde de det muligt for folk at ”bytte ansigter” med de kendte figurer fra Netflix’ serier på billboards rundt omkring i landet. Det interessante var, at kampagnen lykkedes med at kombinere offline outdoor-reklamer med Snapchat-mediet, og Netflix endte med at få skabt masser af opmærksomhed omkring de nye serier på kanalen.

Også uden de betalte aktiviteter er der imidlertid et hav af muligheder. Men det kommer ikke af sig selv, lyder det fra eksperterne.

Ifølge en af Danmarks mest kendte snapchattere, Rasmus Kolbe (@Lakserytteren) kan det fx være en fordel at samarbejde med en influencer. Disse personer har typisk mange følgere selv, og de kan hjælpe med at engagere og involvere større grupper af brugere.

Respektér præmissen

En af de største udfordringer ved Snapchat er nemlig, ifølge Rasmus Kolbe, at opbygge et community og få flere følgere.

Selv har han været aktiv på Snapchat i omkring et år, og han er hurtigt gået fra bare 40 til hele 50.000 følgere, der dagligt ser hans snaps.

I løbet af året har han arbejdet sammen med store brands som Coca Cola og SAS, interviewet kronprinsen og dækket X-Factor på Snapchat, og han er ikke i tvivl om, at mediet rummer store muligheder for brands, men at det er vigtigt at sætte sig ind i platformens præmisser:

– På Snapchat skal brands tænke content på en helt ny måde. Platformen er autentisk, øjeblikkelig og personlig, og brugerne tør vise og sige flere ting end på andre medier. Samtidig er Snapchat det mest sociale af alle sociale medier. Når du som brand er på snap’en snakker du til dine følgere én-til-én, og du vil blive en af deres venner, siger Rasmus Kolbe, der tilføjer:  

– Det sociale element ved Snapchat kræver dog, at du som brand engagerer dig i mediet og fx svarer på dine følgeres snaps. Og at du ikke er bange for direkte dialog. Samtidig giver det så til gengæld også mulighed for at engagere brugerne på helt andre måde.

Rasmus Kolbe har fx tidligere samarbejdet med Coca Cola og bureauet Carat om en aktivitet, hvor han rejste rundt i landet og lavede konkurrencer, udfordringer og ”snap-jagter”, hvor følgerne skulle finde ham og vinde en præmie. En kampagne, som Coca-Cola fik masser af omtale og følgere på.

– Men selvom Snapchat kan virke som en kanal fuld af fjollede billeder, kan man også sagtens bruge platformen til at skabe opmærksomhed omkring et mere seriøst emne, siger Rasmus Kolbe.

Også til det alvorlige

Fx valgte organisationen Alkohol og Samfund og bureauet Frenzy tidligere på året Rasmus Kolbe til at sætte fokus på børn med forældre, der har alkoholproblemer.

Her lavede han et rollespil på Snapchat, hvor han viste, hvilke problemer børnene kan gå igennem, og samtidig opfordrede han sine følgere til selv at dele deres historier, som han re-postede på sin egen Snapchat Story.

Kampagnen genererede cirka 20 procent ekstra trafik ind på organisationens hjemmeside og skabte betydelig opmærksomhed omkring et vigtigt emne. Et godt eksempel på, hvordan Snapchats mere intime egenskaber kan bruges til at sætte fokus på mere personlige emner.  

– Ved at bruge Snapchat opnår du en personlig involvering og engagement fra dine følgere, du får faktiske tal på antallet af visninger af din specifikke snap, og du kan vise en helt anden side af dit brand, slutter Rasmus Kolbe.

5 tips til brands på Snapchat

• Spørg dig selv, hvad formålet er med, at netop dit brand skal være på Snapchat.

• Vær personlig og skab kreativt indhold på platformen.

• Vær social og interagér med dine følgere, uanset hvor sjove eller underlige deres spørgsmål må være.

• Find ud af, hvilken influencer, der passer til dit specifikke brand.

• Brug Snapchat på mediets præmisser: Indholdet behøver ikke at være smukt og upoleret, og det skal helst være lavet med en mobiltelefon.