OPDATERET: Langt over 10.000 kreative kommunikatører stimler igen i år sammen i den franske badeby Cannes i juni for at hædre verdens bedste kommercielle kommunikation.
Bag hvert eneste statuette, der uddeles, står et omfattende juryarbejde, og i år havde Danmark som udgangspunkt tre repræsentanter med i det arbejde.
Den første, instruktøren Martin de Thurah, havde sidste år stor andel i den Grand Prix-vindende Under Armour-film ”Rule Yourself” med svømmeren Michael Phelps i hovedrollen.
Han var udset til at blive ”fuldgyldigt” jurymedlem i kategorien Film Craft, mens de to øvrige repræsentanter fra Danmark bliver shortlist-jurymedlemmer.
I dag er det så blevet meddelt, at Martin de Thurah har trukket sig fra juryarbejdet, da han er optaget af et stort projekt i den periode, verdens bedste reklamearbejder skal hædres.
De to tilbageblevne, danske jurymedlemmer er med til at udvælge de shortlistede arbejder – altså finalisterne – men har ingen indflydelse på vinderne blandt disse.
Det drejer sig i kategorien Direct om Jimmy Blom, der er international Creative Director hos UncleGrey, og Clare McNally, Strategic Brand Creator hos Konstellation & Republica, der er med i shortliste-juryen i Promo.
Og hun ser frem til jury-arbejdet.
– Jeg glæder mig helt vildt til at være en del af Cannes Lions Festivalen i år. Promo & Activation-kategorien er en af de mest sjove, da den opfordrer til reel forbrugerdeltagelse med et brand, siger hun.
– Det er her brands kan være modige og virkelig bryde igennem mediemuren, såsom sidste års Grand Prix-vinder, #optoutside fra Venables Bell & Partners. De fik et band til aktivt at involvere dets egne kunder i en anti-forbrugerisme-protest og så profitere af den via masser af positiv omtale. Sådan! En stor win-win-idé baseret på principper. Ser vi noget, der bare er i nærheden af at være så godt i år, så er det ren forkælelse, fortsætter Clare McNally.
TV 2 er i øvrigt igen i år den danske repræsentant for Cannes-festivalen, der afholdes fra den 17. til den 24. juni.