Der var fest og farver fra første fløjt, da Creative Circle Awards 2022 løb af stablen fredag den 10. juni på BaneGaarden mellem Vesterbro og Sydhavnen i København. 

”Det gamle baneterræn, mellem vild natur og togskinner”, som det beskrives på stedets egen hjemmeside.

Flere hundrede deltagere var mødt op i det grønne område, hvor Creative Circle-formand, Dorte Nielsen, bød velkommen of indledte med at tale om awardens 30 års jubilæum.

Herpå overlod hun stafetten til aftenens vært, Morten Kirckhoff, tidligere kreativ direktør på bureauet Advance – i de senere år især kendt for fotobøgerne ’Abandoned’ om forladte steder i verden, samt en række TV-programmer, herunder ’Nul Stjerner’ sammen med makkeren Jan Elhøj.

Og han førte med sikker hånd deltagerne igennem godt tre timer med intensiv prisregn over årets bedste kreative cases inden for hovedkategorierne Advertising, Digital Design og Design.

Dertil fire YYCA-vinderteams og syv specialpriser.

Hyldest til unge talenter

I Young Creative Circle Award (YCCA) var der i 2022 indsendt 188 arbejder – en pæn stigning sammenlignet med sidste års 164 indsendelser.

Langt de fleste indsendelser kom i Advertising med 93. Næstflest indsendelser var i Digital med 47, mens Design og Film fik henholdsvis 26 og 22.

De fire unge vinderteams havde støbt kreative kugler til briefen fra NGO’en Hands in Your Pants, der arbejder for at få unge mænd til jævnligt at tjekke deres testikler.

De 5 mest vindende bureauer på tværs af kategorier

  1. &Co
  2. Hello Monday
  3. TV 2 Creative
  4. e-Types
  5. Uncle Grey

Og de blev hyldet for deres cases med opfindsomme titler som eksempelvis ”Opskriften på sunde boller” og “It’s time to check your balls”.

Herefter gik der en særlig hyldest ud til Christian Skjøtt og Marius Dahl, der vandt årets udgave af filmkonkurrencen “Our Sustainable Future” med filmen ”Carry Your Responsibility”.

Konkurrencen, som Christian Skjøtt i øvrigt også vandt sidste år, ”sætter fokus på den positive forskel kreativ tænkning kan gøre for verden og på, hvordan vi med kreativitet og idéer kan skabe nye visioner for fremtiden.”

“Our Sustainable Future” er et samarbejde mellem Creative Circle, Our Sustaianble Future, World Creativity & Innovation Day og Center for Kreativ Tænkning. 

Og årets mest vindende blev …

Samlet set satte det kreative awardshow igen i år guldrekord: 33 guldcirkler blev der uddelt, præcis én mere end i 2021. Hertil 37 sølv og 10 bronze.

De 80 kategoripriser blev uddelt på baggrund af 691 indsendelser – det højeste antal siden 2018 – og 252 shortlister.

Aftenens topscorere blandt bureauerne på tværs af kategorier blev & Co. og Hello Monday og TV 2 Creative.

De 5 mest vindende kunder på tværs af kategorier

  1. TV 2
  2. Rådet for Sikker Trafik
  3. American Society for Deaf Children
  4. Royal Copenhagen
  5. Golden Days

& Co. blev da også kåret til ’Årets mest vindende bureau’ i Advertising, ligesom Hello Monday løb med den tilsvarende titel i Digital Design. I Design tilfaldt titlen som ’Årets mest vindende bureau’ Studio C.

På annoncørside skilte især TV 2 – som dermed optrådte på begge sider af bordet – Rådet for Sikker Trafik, American Society for Deaf Children og Royal Copenhagen sig ud. 

’Årets mest vindende kunde’ i Advertising blev således TV 2, mens American Society for Deaf Children tog titlen som ’Årets mest vindende kunde’ i Digital Design og Royal Copenhagen løb med titlen i Design.

Og så var der naturligvis særprisen Creative Achievement Award 2022. Prisen, der gives til ”personer, der gennem deres arbejde har højnet det kreative niveau i Danmark.”

Fire profiler på scenen

CCA-formand, Dorte Nielsen, sagde i forbindelse med årets vindere af Creative Achievement Award.

“I år gives Creative Achievement Award til et stærkt team, det ikke er til at komme uden om. De har international klasse. De er digitale pionere og har gjort det sjovere at gå på arbejde om mandagen.”

Tidligere modtagere af Creative Achievement Award

2016 Michael Robert
2017 Bo Linnemann og Kim Meyer Andersen
2018 Martin Werner
2019 Thomas Hoffmann og Robert Cerkez
2020 Dorte Nielsen
2021 Jonas Hecksher

”Vores Creative Achievement Award går til Johanne Bruun Rasmussen, Andreas Anderskou, Jeppe Aaen og Anders Jessen fra Hello Monday.”

Fra CCA-bestyrelsen lød begrundelsen i øvrigt som følger:

”Creative Circle’s Creative Achievement Award gives i år til Johanne Bruun Rasmussen, Jeppe Aaen og Anders Jessen. For 15 år siden grundlagde de det digitale bureau Hello Monday sammen med Andreas Anderskou. De er pioner inden for det digitale, og gennem deres enestående arbejde, har de vundet stor anerkendelse ikke kun i Danmark, men også internationalt.”

”De har sat Danmark på verdenskortet. Sammen har de gjort det mange har drømt om. De er kendte for deres arbejde for internationale brands som Google, Intel, YouTube og National Geographic. De tør. De arbejder i et spændende felt, hvor teknologi møder kommunikation, uden at de glemmer det kunstneriske.”

”De er med til, gang på gang, at gøre verden til et bedre sted gennem fantastiske kreative løsninger.”

Den første Creative Circle-prisoverrækkelse fandt sted for 30 år siden – dengang dog med titlen ’Guldkornet’ – men i 2007 blev awardshowet døbt Creative Circle Award. 

Se hele vinderlisten herunder.

Vindere af Young Creative Circle Awards 2022

YCCA Advertising
– Julie Tjørnelund & Cecilie Stjernholm Nielsen for ”Opskriften på sunde boller”

YCCA Design
– Alberte Cecilie Pedersen & Pauline Andersen for “It’s time to check your balls”

YCCA Digital
– Christian Sevel & Veronica Sascha for “Beskyt boldene”

YCCA Film
– Simon Fabricius Bigaard & Nicoline Grace Paulsen for “Indkøb”

Vinder af Our Sustainable Future 2022

– Christian Skjøtt og Marius Dahl med filmen ”Carry Your Responsibility”

Vindere af kategori-priserne ved CCA 2022

Craft / Art Direction Print
SØLV: Frank Brostrøm – TV 2 Creative for TV 2
SØLV: To Aviser. Flere Sider – & Co. / NoA for Politiken

Craft / Art Direction Film & Online
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik
GULD: Tuborg Squash – Forfriskende Origenial – Wibroe, Duckert & Partners for Carlsberg Danmark

Print / Advertising
SØLV: To aviser. Flere sider (serie på tre) – & Co. / NoA for Politiken
GULD: Frank Brostrøm – TV 2 Creative for TV 2

Craft / Copywriting
SØLV: Din Grænse – Arbejdsmiljørådet – Primetime for Arbejdsmiljørådet
SØLV: To Aviser. Flere Sider – & Co. / NoA for Politiken

Craft / Copywriting Film & Lyd
SØLV: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik

Outdoor
BRONZE: Livet er dyrt – Blitz – Brandhouse/Subsero for Netto

Craft / Photography
BRONZE: Uno-X – lynhurtig tankning – Brandhouse/Subsero og Thomas Rossum for Uno-X
SØLV: Hide & Seek – Hjaltelin Stahl og Michael Langhoff for Redd Barna Norge

Craft / Illustration
SØLV: Fodhoved – Hjaltelin Stahl for Gigtforeningen

Ambient & Posters
SØLV: The Add-On Calendar – Robert/Boisen & Like-minded for Lotto/Danske Spil

Events
SØLV: Cirkulär – Hjaltelin Stahl, Marketsquare m.fl. for Ikea Danmark
GULD: Børnenes FN-Topmøde – Mensch for Billund Børnenes FN-Topmøde

SoMe Single Post
GULD: Frank Brostrøm – TV 2 Creative for TV 2

SoMe Campaigns
SØLV: Ready. Set. Quit. – Uncle Grey for Canon

Creative Use of Technology
GULD: Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children

Digital Campaigns
SØLV: Share it with a Hater – & Co. / NoA for Lakrids by Bülow

Digital Media / Single Executions
GULD: Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children

Creative Use of Influencers
SØLV: Ready. Set. Quit. – Uncle Grey for Canon

Corporate Identity
BRONZE: Skaldyrskysterne. Coasting Denmark’s Limfjord – Overtone for Morsø Kommune
SØLV: Dansk Design Center – Studio C for Dansk Design Center

Poster Design
GULD: Den Sønderjyske Ambassade – Studio C for Golden Days

Small Business Identity
SØLV: K7 – Studio C for Golden Days
GULD: Den Sønderjyske Ambassade – Studio C for Golden Days

Packaging / Non-food
BRONZE: Rebiome – Brandhouse/Subsero og Bessermachen Designstudio for Noscomed

Packaging / Food
SØLV: Originally Refreshing – Everland og Another for Tuborg

Logo
BRONZE: Normative – e-Types for Normative
GULD: H.M. Dronningens 50-års Regeringsjubilæumslogo – Kontrapunkt for H.M. Dronningens Hofstat & Wonderful Copenhagen

Print / Design
GULD: Waves of Blue Project – Ruby & Red for Royal Copenhagen

Rebrand / Small Business Identity
SØLV: OneStep – e-Types for OneStep

Spatial Design
BRONZE: The future is present (a glimpse) – Stupid Studio for Designmuseum Danmark

Rebrand / Corporate Identity
BRONZE: karo pharma – Studio C for karo pharma

Type Design
SØLV: Royal Serif – e-Types, Playtype Foundry for Royal Copenhagen
GULD: Skaldyrskysterne Brandskrifttype – Overtone for Morsø Kommune

Editorial Design
GULD: The Brask Collection – Studio Muggie Ramadani for Brask Publishing

Film / 1 – 20 sekunder
SØLV: Tuborg Squash – Forfriskende Origenial – Wibroe, Duckert & Partners for Carlsberg Danmark

Film / 21 – 60 sekunder
SØLV: Livet er dyrt – Gå i Netto – Brandhouse/Subsero for Netto
SØLV: Underdogs – TV 2 Creative for TV 2

Film / 61 – 180 sekunder
SØLV: Stop hadbeskeder – TV 2 Creative for TV 2
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik
GULD: Streaker’s Paradise – TV 2 Creative for TV 2

Animation
SØLV: Bottle Invasion – Robert/Boisen & Like-minded for Dansk Retursystem

Craft / Direction
SØLV: Streaker’s paradise – TV 2 Creative og Tore Frandsen for TV 2
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA og Tore Frandsen for Rådet for Sikker Trafik
GULD: The Journey – Martin de Thurah for Zillow

Motion Design
GULD: Royal Creatures – e-Types for Royal Copenhagen

Integrated Campaigns
SØLV: Livet er dyrt – gå i Netto – Brandhouse/ Subsero for Netto
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik

Promo & Activation
GULD: check_the_tag – Robert/Boisen & Like-minded for Patent- & Varemærkestyrelsen
GULD: Proud Pitch – Worth your While for Copenhagen Pride

Selfpromotion
BRONZE: Magnum Opus – Asbjørn Rosenlund

Branded Content
BRONZE: The Franzi Tour – Live aus Dänemark – Wibroe, Duckert & Partners for 25syv

Humour in Advertising
SØLV: Frank Brostrøm – TV 2 Creative for TV 2
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik

Earned Media
GULD: Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. / NoA for Rådet for Sikker Trafik
GULD: Stop hadbeskeder – TV 2 Creative for TV 2

Creative Loyalty
SØLV: The Non-Apology – Robert/Boisen & Like-minded for Goodiebox

Campaign Websites
SØLV: Bag facaden – Yellow Umwelt for Rockwool
GULD: Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for America Society for Deaf Children

Company Websites / Large Corporations
BRONZE: SLA – Kontrapunkt for SLA design studio

Company Websites / Small Corporations
SØLV: Spacemesh – Hello Monday for Spacemesh

Media & Informational Websites
SØLV: KP Futures – Kontrapunkt for Kontrapunkt

Commerce Websites
SØLV: Pas Normal Studios – e-Types for Pas Normal Studios
GULD: +Halle – e-Types for +Halle

Services & Utilities Website
SØLV:  Hr. Skægs Bogstavjagt – Hello Monday for DR
GULD: Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children

Craft / Creative Programming
GULD: Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for America Society for Deaf Children
GULD: Star Atlas – Hello Monday for Star Atlas

Craft / Website Design
SØLV: KP Futures – Kontrapunkt
GULD: Star Atlas – Hello Monday for Star Atlas

Craft / App Design
SØLV: Minisjang – Hello Monday for DR

Creative Audio Design
SØLV: Royal Creatures Audio Design – e-Types for Royal Copenhagen
GULD: Lyden af DR – Unmute og DR Design for Danmarks Radio

Radio
GULD: Branded hva’ for noget? – Publicis Creative for Fazer 

Creative Impact – on business
SØLV: Whopper Reply – Uncle Grey for Burger King Danmark
GULD: Truthmark – Uncle Grey for Canon

Creative Impact – on society
SØLV: De Tomme Stole – Uncle Grey for Børns Vilkår

Vindere af specialpriserne ved CCA 2022

Creative Achievement Award 2022
– Johanne Bruun Rasmussen, Andreas Anderskou, Jeppe Aaen og Anders Jessen fra Hello Monday

Årets mest vindende kunde i Design
 – Royal Copenhagen

Årets mest vindende kunde i Digital Design
– American Society for Deaf Children

Årets mest vindende kunde i Advertising
– TV 2

Årets mest vindende bureau i Design
– Studio C

Årets mest vindende bureau i Digital Design
– Hello Monday

Årets mest vindende bureau i Advertising
– &Co.