En digital pris kunne man som udgangspunkt forvente ville lande hos et digitalt bureau eller et IT-konsulenthus – men sådan skulle det ikke være i 2022-udgaven af Danish Digital Awards.
I stedet løb et af kongerigets mest klassisk-kreative og prisvindende reklamebureauer, Robert/Boisen & Like-minded, med titlen som ’Digital Partner of The Year’.
Hertil blev Robert/Boisens kreative direktør, Heinrich Vejlgaard, kåret som ’Digital Profile of the Year’.
Det var i høj grad bureauets arbejde ’check_the_tag’ for Patent- & Varemærkestyrelsen, der sikrede hæderen, og styrelsen blev da også kåret som ’Digital Company of the Year’.
Om casen sagde juryen blandt andet i løbet af aftenen:
”Check_the_tag kampagnen formidler et barsk budskab over for en ung målgruppe via instagram tags. På 24 timer var 67 procent af målgruppen nået, og kampagnen voksede langt uden for betalt annoncering. En simpel, men effektiv digital aktivering.”
Har det digitale i kernen
Om det, at et klassisk reklamebureau vinder den fineste pris ved Danish Digital Awards siger DDA-juryformand, Kim Jong Andersen til Markedsføring:
”Robert/Boisen har været en prominent deltager ved DDA i mange år, og det, der især kendetegner dem, er, at digital aktivering næsten altid ligger i kernen i deres kampagner. Det er ikke bare noget, der er hæftet på til sidst, som man ofte ser det.”
Juryformanden glæder sig også over at kunne give prisen for Årets Digitale Profil til Heinrich Vejlgaard fra Robert/Boisen.
”Jeg mener, det er første gang, vi giver prisen til en kreativ direktør. Heinrich har år efter år efter år været kreativ direktør på koncepter med det digitale i hjertet – og det fortjener han at blive præmieret for.”
Helt overordnet kalder Kim Jong Andersen i øvrigt niveauet blandt årets vindere virkelig højt.
Mest vindende bureau/inhouse-bureau/partner (mere end én pris)
Robert/Boisen & Like-minded: 4 guld, 1 bronze
Merkle: 2 guld, 2 sølv, 2 bronze
Hello Monday: 1 guld, 4 sølv, 1 bronze
Responsive: 2 guld, 1 sølv
NoA Ignite: 2 guld
Twenty: 1 guld, 2 bronze
OMD: 1 guld, 2 bronze
Help PR: 1 guld, 2 bronze
Wibroe, Duckert & Partners: 1 guld, 1 sølv
Immeo: 1 guld, 1 bronze
Lagkagehuset: 2 sølv
& Co. /NoA: 1 sølv, 1 bronze
Hjaltelin Stahl: 1 sølv, 1 bronze
Dwarf: 2 bronze
Sanistål: 2 bronze
”I enkelte cases kan man decideret tale om et tårnhøjt, internationalt niveau. Flere vinder-cases er jo også allerede berømmet og hyldet i udlandet: Som &Co.’s Rådet for Sikker Trafik-kampagne, og Hello Mondays Fingerspelling,” siger Kim Jong Andersen.
”En lille påskehare”
Awardshowet løb af stablen torsdag aften, den 2. juni, på Tivoli Hotel, hvor Thomas Wahl, adm. direktør i Dansk Markedsføring, bød velkommen.
”Hold kæft, en kæmpe fornøjelse at se jer alle sammen. Jeg kan med stor glæde byde velkommen til et udsolgt show og endnu et rekordår,” sagde Thomas Wahl, der også benyttede lejligheden til at takke både indstillere og DDA-jury.
Juryformand Kim Jong Andersen gik herefter på scenen ved DDA’s ottende sæson:
”Det er kæmpefornøjelse igen i år at kunne åbne et show og en fest, hvor vi tværs af brancher hylder det bedste af det bedste. Vi har igen i år sat rekord på cases, og jeg kan sige, at der er tale om en exceptionel årgang. Bare det at være på shortlisten er en udmærkelse,” sagde han og aflagde en tilståelse:
”Jeg kan faktisk ikke fordrage hverken marketing, reklame eller digitale produkter”.
Forklaring på den lidt overraskende udmelding kom i fortsættelsen af sætningen: ”I hvert fald ikke det middelmådige.”
Stafetten og podiet gik herefter videre til aftenens vært, skuespiller, musiker og komponist Martin Brygmann.
Han fik lejlighed til at gentage succesen fra sidste års DDA, og det gjorde han. I sikker humoristisk stil guidede han showets 572 deltagere gennem et godt fire timer langt show – inklusive middag med vine.
Og han påstod endda, sommermåneden til trods, at han havde glædet sig ”som en lille påskehare”.
Masser af priser
I løbet af aftenen blev der uddelt i alt 54 kategoripriser og tre specialpriser, og ud over Robert/Boisen & Like-minded, var der mange, mange flere, der markerede sig med stærke præstationer.
Lige i hælene fulgte således to mere klassisk-digitale bureauer, Merkle og Hello Monday.
Merkle med to guld, to sølv og to bronze og Hello Monday med en guld, fire sølv og en bronze.
Sidstnævnte vandt alle sine priser for casen ’Fingerspelling with Machine Learning’ for American Society for Deaf Children, og om dén case, lød det fra juryen:
Mest vindende kunder (mere end én pris)
Patent- & Varemærkestyrelsen: 3 guld, 1 bronze
American Society for Deaf Children: 1 guld, 3 sølv, 1 bronze
Matas: 2 guld, 1 sølv
Ward 24/7: 2 guld
Volkswagen Erhverv: 1 guld, 2 bronze
SDC: 1 guld, 1 sølv
Lagkagehuset: 2 sølv
Merlin Entertainment: 1 sølv, 2 bronze
Ejendom.com: 2 bronze
Sanistål: 2 bronze
”I Fingerspelling er designet skåret helt ind til benet, men har stadig karakter. Både onboarding og tegnsprogstræningen er let og legende i sin interaktion, og de få virkemidler, der er, er velvalgte for at understøtte den sublime brugeroplevelse.”
Aftenens øvrige guldvindere var NoA Ignite og Responsive med hver to og Twenty, OMD, Help PR og Wibroe, Duckert & Partners med hver én.
På kundesiden var det Patent- & Varemærkestyrelsen, der med tre guld og en bronze lagde sig i spidsen. Dog med Matas og American Society for Deaf Children i hælene.
Guld blev det også til medtech-virksomheden Ward 24/7, bankernes datacenter SDC og Volkswagen Erhvervsbiler.
Forsikring og lagkager
På Markedsførings spørgsmål om, hvorvidt Kim Jong Andersen ville pege på en eller to cases fra årets vinderhøst – ud over de store vindere – som han særligt havde bidt mærke i, lød det:
”Der er jo mange, men en af dem er Alm Brands case, der vinder sølv i Digital Transformation for noget så umiddelbart ’banalt’ som en digital skadesanmeldelse. Men det er jo netop der, du har brug for dit forsikringsselskab, nemlig når du skal anmelde en skade og have en erstatning,” siger Kim Jong Andersen og tilføjer:
”At der er nogen, der går ind og giver noget umiddelbart ’kedeligt’ noget kærlighed og faktisk gør det både nemmere og bedre for kunderne, det synes jeg er super cool.”
Og så fortjener Lagkagehuset at blive fremhævet, mener juryformanden.
”Ligesom vi sidste år havde Molslinjen som debutant, så har vi i år en aktør som Lagkagehuset, der tager to sølv-statuetter. Det giver mig håb om, at vi stadig kan tiltrække nye virksomheder, for der har været et efterslæb på digitalisering ude omkring hos SMV’erne,” siger han og tilføjer:
”Der er et enormt behov for, at vi får det hul lukket som nation – og når vi så ved DDA ser cases som Lagkagehusets arbejde, så viser det bare, at alle brancher har et digitalt potentiale, der kan forløses, og det synes jeg er fedt.”
Danish Digital Award 2022 uddeles af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.
Specialpriser
– Digital Organisation of The Year: Patent- & Varemærkestyrelsen
– Digital Partner of The Year: Robert/Boisen & Like-minded
– Digital Profile of The Year: Heinrich Vejlgaard, Creative Director, Robert/Boisen & Like-minded
Digital Activation
BRONZE
– Volkswagen California – Visit the Road – Twenty, OMD og Help PR for Volkswagen Erhvervsbiler
SØLV
– Share It with a Hater – & Co. / NoA for Lakrids by Bülow
GULD
– check_the_tag – Robert /Boisen & Like-minded for Patent- & Varemærkestyrelsen

Digtal Value Proposition
BRONZE
– ejendom.com – Dwarf for ejendom.com
SØLV
– Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children
GULD
– Giv nyt liv til brugte bøger med tre klik – Saxo.com for Saxo.com

Digital Design
BRONZE
– Gubi upholstery – Limbo for Gubi
SØLV
– Star Atlas – Hello Monday for Star Atlas
GULD
– Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children
System Platforms & Architecture
BRONZE
– EWII sætter data fri – Immeo for EWII
SØLV
– SDC NEoS – helt lokale bankoplevelser med internationalt format – Merkle for SDC
GULD
– Innovativ applikation transformerer Deloittes kerneforretning – Immeo for Deloitte

Customer Experience
BRONZE
– Personlige kundeoplevelser i global skala – Merkle for Merlin Entertainments
SØLV
– Club Matas når nye højder – Responsive for Matas
GULD
– PFA kundeportal – så nemt burde pension være – Merkle for PFA
Data Science
BRONZE
– Hands on the wheel settles the deal – Ambition for SEAT
SØLV
– Intelligent prissætning fylder færger op – Halfspace for Molslinjen
GULD
– Ward 24/7 – overvågning af patienter med AI – NoA Ignite for Ward 24/7

Branded Content: Creative Campaigns
BRONZE
– Hjelm har alle dage været en god ide – & Co. /NoA for Rådet for Sikker Trafik
SØLV
– Branded hva’ for noget? – Publicis Creative for Fazer
GULD
– check_the_tag – Robert /Boisen & Like-minded for Patent- og Varemærkestyrelsen
Branded Content: Relevant over tid
BRONZE
– Volkswagen California – Visit the Road – Twenty, OMD og Help PR for Volkswagen Erhvervsbiler
SØLV
– TV-universet der blev socialt – Wibroe, Duckert & Partners for Orkla Danmark
GULD
– Franzi25 – Spilselskabet der blev kultur – Wibroe, Duckert & Partners for 25syv

Marketing Automation
BRONZE
– EasySupply SmartButton – så let som et tryk på en knap – Sanistål for Sanistål
SØLV
– Personlige kundeoplevelser i global skala – Merkle for Merlin Entertainments
GULD
– Club Matas når nye højder – Responsive for Matas
The Greater Good
BRONZE
– check_the_tag – Robert /Boisen & Like-minded for Patent- og Varemærkestyrelsen
SØLV
– Cirkulär – IKEA Danmark, Hjaltelin Stahl, Marketsquare & Dentsu X for IKEA Danmark
GULD
– Den akavede snak – Robert /Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse
Public Sector & Government
BRONZE
– En Verden Indenfor – Signifly for Kriminalforsorgen
SØLV
– Boligstøtte – Fra at være der for alle, til at være der for den enkelte – Pentia for Udbetaling Danmark
GULD
– Smartere Opkrævning – Borgerservice, Aarhus Kommune for Borgerservice, Aarhus Kommune

Startups
BRONZE
– Custimy.io – Custimy.io for Custimy.io
SØLV
– Get out of town – Landfolk for Landfolk
GULD
– Transparency Starts Here – The Org for The Org
Innovation
BRONZE
– ejendom.com – Dwarf for ejendom.com
SØLV
– Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children
GULD
– Ward 24/7 – overvågning af patienter med AI – NoA Ignite for Ward 24/7
Commerce
BRONZE
– Personlige kundeoplevelser i global skala – Merkle for Merlin Entertainments
SØLV
– Fra dej til data – Lagkagehuset for Lagkagehuset
GULD
– Club Matas når nye højder – Responsive for Matas

The Big Idea
BRONZE
– Earth Definition – Hjaltelin Stahl for Earthday.org
SØLV
– Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children
GULD
– check_the_tag – Robert /Boisen & Like-minded for Patent- og Varemærkestyrelsen

ROI
BRONZE
– Vidunderlig synergi mellem owned og paid media skaber 493 % i afkast – Søstrene Grene for Søstrene Grene
SØLV
– Fra dej til data – Lagkagehuset for Lagkagehuset
GULD
– Volkswagen California – Visit the Road – Twenty, OMD og Help PR for Volkswagen Erhvervsbiler
Digital Transformation
BRONZE
– EasySupply SmartButton – så let som et tryk på en knap – Sanistål for Sanistål
SØLV
– Digital Skadesanmeldelse – Alm. Brand for Alm. Brand
GULD
– SDC NEoS – helt lokale bankoplevelser med internationalt format – Merkle for SDC
Creative Use of Technology
BRONZE
– Fingerspelling with Machine Learning – Hello Monday for American Society for Deaf Children
SØLV
– X-Ray Fashion – MANND for Connect4Climate
GULD
– The Challenge Project – Khora for Region Hovedstaden