Casen ”AO365 – Når det passer dig” fra byggemarkedsgrossisten Brdr. A&O Johansen og IT-konsulenthuset Netcompany løb med syv priser – herunder alle tre specialpriser – ved Danish Digital Award 2021.

Lige i hælene, og formelt set med flest kategoripriser, kom casen ”Remote Tourism” fra Visit Færøerne og bureauerne Mensch og Sansir.

Kim Jong Andersen, der står bag showet sammen med Dansk Markedsføring, forklarer, at der var en særlig grund til, at specialpriserne går til Netcompany frem for Visit Færøerne, Mensch og Sansir.

" Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen.
Kim Jong Andersen, juryformand, om casen "AO365 – Når det passer dig" fra Brødrene A&O Johansen og Netcompany

Visit Færøerne-casen vinder nominelt flere kategoripriser end AO-casen. Hvorfor er det ikke den, der får specialpriserne?

”Visit Færøerne-casen er af exceptionel høj klasse. Men når vi i juryen skal finde vinderne af specialpriserne, kigger vi ikke efter det nominelle antal priser”, siger Kim Jong Andersen, der også understreger, at de to cases ikke kan sammenlignes, men har hver deres styrker på forskellige parametre:

”AO-casen vinder, fordi den tager omnichannel til et nyt niveau. Man giver kunderne ”en digital nøgle til butikken”, så den kan komme og gå, når de vil”, siger han og tilføjer:

”Man har med andre ord turdet gå nye veje for at forandre måden, man driver forretningen på. Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen. En løsning konkurrenterne er nødt til at forholde sig til.”

Tilbage efter et år med corona

I alt blev der uddelt 48 kategoripriser og tre specialpriser, og der var feststemning fra starten i Villa Copenhagen, hvor awardshowet blev afholdt med deltagelse af flere end 500 marketingprofessionelle.

Det var første gang siden maj 2019, at Danish Digital Award kunne lægge corona-restriktionerne bag sig og samle branchen fysisk for at hylde årets bedste digitale marketingarbejde.

Og hvis ikke man allerede havde mærket det på stemningen i salen, så blev det i hvert fald adresseret, da Dansk Markedsførings adm. direktør, Thomas Wahl, bød velkommen med et “Hold kæft, hvor er det godt at se jer!”

Og juryformand, Kim Jong Andersen, kunne kun erklære sig enig:

”Hvor er det storslået igen at være sammen uden at være hver for sig”, sagde han.

International klasse

Aftenens vært var skuespiller, musiker og komponist Martin Brygmann.

Han missede i øvrigt værtsrollen ved selvsamme (virtuelle) awardshow i 2020 og bedyrede derfor, at han havde glædet sig ”ekstra meget” til aftenen. 

Han var da også i fin form fra første fløjt og gelejdede med humor, satire og bid deltagerne gennem godt fire timers show – inklusive menu med tilhørende vine.

Og selvfølgelig det, som aftenen især handlede om, udover vinene: Uddeling af årets i alt 45 DDA-priser.

En pris-kavalkade, der ifølge Kim Jong Andersen bør indgyde stolthed i branchen:

Mest vindende kunder (mere end én pris)

– Visit Faroe Islands – to guld og tre bronze
– Brødrene AO Johansen – to guld og to bronze + vinder af 23 Digital Company of The Year
– Royal Unibrew – to guld
– Undo Forsikring – to guld
– Søstrene Grene – en guld og to bronze
– DSB Digital Lab – en guld og en sølv
– Velliv – en guld og en sølv
– Heap – to bronze

”Årets niveau er utrolig højt og der er i mange cases tale om decideret international klasse,” siger Kim Jong Andersen til Markedsføring og tilføjer:

”Danmark er jo ikke et stort land, så hvis jeg må bruge et billede fra boksningens verden, hvor man jo taler om, at en lille bokser kan ”punch above his weigth”, så gør Danmark i dén grad det, når man kigger på årets cases.”

Et kvantespring

Visit Færøerne, Mensch og Sansir var blandt dem, der denne aften – igen – slog sig ind i den tunge vægtklasse med to guld og to bronze..

Det samme var Undo Forsikring og Royal Unibrew, som ligeledes hver vandt to gange guld.

Men den helt store vinder blev byggemarkedsgrossisten Brdr. A&O Johansen, som sammen med partneren, IT-konsulenthuset Netcompany, kunne gå på scenen og modtage to guld, to bronze plus, alle årets tre specialpriser, herunder Digital Company of the Year. 

”Det er en case, der på mange måder lyder ”skør”, men som reelt er et kvantespring i en ellers konservativ branche. AO afskaffede reelt lukketiden og gjorde de fysiske butikker til kundernes butikker 24/7 med 100 procent digital selvbetjening, siger Kim Jong Andersen.

Han tilføjer: “Det kan man da kalde at give talemåden ”my home is your home” helt nye dimensioner”, og uddyber:

”Det er moderne commerce, når det er smukkest tænkt og eksekveret. Og resultaterne er heller ikke udeblevet. En betydelig vækst kan tilskrives denne digitale transformation med kundeoplevelsen i centrum – endda uden kannibalisering.”

Artiklen fortsætter under billedet.

Vært Martin Brygmann. Foto: Martin Sylvest

Også andre vindere fra aftenen bør fremhæves – eksempelvis bureauet Merkle, der napper fire priser for fire forskellige kunder: Brdr. Dahl, Danske Spil, Gyldendal og sidste års Digital Company of the Year, Satair.

Mest vindende bureau/partner (mere end én pris)

– Mensch/Sansir – to guld og tre bronze
– Netcompany – to guld og to bronze + vinder af Digital Partner of The Year
– Merkle – en guld, to sølv og en bronze
– NoA Ignite – en guld og en sølv
– Responsive – en guld og en sølv
– OMD – en sølv og tre bronze
– Hjaltelin Stahl – en sølv og en bronze
– Twenty – sølv og en bronze
– Help PR – sølv og en bronze

Danish Digital Award, der tidligere er blevet uddelt af Dansk Annoncørforening, uddeles i år af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.

Årets vindere ved Danish Digital Award 2021

Specialpriser

  • 23 Digital Company of The Year: Brødrene A&O Johansen
  • Digital Partner of The Year: Netcompany
  • Digital Profile of The Year: Troels Vest, leadudvikler, Netcompany

Digital Activation

GULD
Danmarks største virtuelle ølsmagning/Royal Unibrew/Royal Unibrew

SØLV
Adopt a Keg/Carlsberg/AKQA Group

BRONZE
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch & Sansir

Digital Differentiation: Digital Design

GULD
SMK Open/ Statens Museum for Kunst/1508 A/S

SØLV
En Digital Tranformation/Muuto/Dept

BRONZE
Befriende Anderledes/Heap/Heap

Digital Differentiation: Digital Proposition

GULD
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir

SØLV
Studybox: Stream dine studiebøger/Gyldendal/Merkle

BRONZE
AO365 – Når det passer dig/ Brødrene A&O Johansen/Netcompany

Digital Architechture

GULD
Ægte Omnichannel – det seje træk/ Brødrene Dahl/Merkle

SØLV
Ny BPM-platform i Skatteforvaltningen/Udviklings- og Forenklingsstyrelsen/Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

BRONZE
Søstrene Grene/Søstrene Grene/Vertica

Customer Experience

GULD
AO365 – Når det passer dig/ Brødrene A&O Johansen/Netcompany

SØLV
Junk made easy/ Junkbusters Group/ Mustache

BRONZE
Coop PrimeKonto – Loyalitet giver bonus/ Coop/Hjaltelin Stahl og OMD

Analytics & AI

GULD
DSB – Plads på rejsen/DSB Digital Labs/NoA Ignite

SØLV
L’Oréal – AI powered digital automation/L’Oréal/Wavemaker

BRONZE
Optikeren finder den rette styrke/Specsavers Northern Europe/Mediacom Group

Marketing automation

GULD
Intelligent Kunderådgivning/Velliv/Responsive

SØLV
Fra alle til én – Hvordan Kristeligt Dagblad satte fokus på individuelle læserbehov/Kristeligt Dagblad/Kristeligt Dagblad

BRONZE
En vidunderlig vækstrejse med Marketing Automation/ Søstrene Grene/ IMPACT Extend

The Greater Good

GULD
Ultraperfekt/ DR Ultra/ DR, Branding & Brugerrelationer

SØLV
Everyone is an influencer/ IKEA Danmark/ Marketsquare

BRONZE
Gør verdensmål til vores mål/ Danmarks Statistik og 2030-panelet/ Geelmuyden Kiese

Startups

GULD
Undo Forsikring/ Undo Forsikring/ Undo Forsikring

SØLV
Straksindbetaling fra Moneyflow/ Moneyflow/ Moneyflow

BRONZE
Pension. Befriende anderledes. /Heap/Heap

Branded Content – Kampagnedrevet

GULD
Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning/ Royal Unibrew/ Royal Unibrew

SØLV
The big danish bacon pre-roll/ Danish Crown/ Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive

BRONZE
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/ Mensch og Sansir

Branded Content – Relevant over tid

GULD
I røven af 4. division/ Sydbank/ Robert/Boisen & Like-minded

SØLV
Volkswagen California/ Volkswagen Danmark/ Twenty Agency, OMD og Help PR

BRONZE
Podcasten ”Rejsen” med Danijel ”Drux” Deletic/ DSB/Heartbeats & OMD

Innovation

GULD
Undo Forsikring/ Undo Forsikring/ Undo Forsikring

SØLV
DSB – Plads på Rejsen/ DSB Digital Labs/ NoA Ignite

BRONZE
Remote Tourism/ Visit Faroe Islands/ Mensch og Sansir

Commerce

GULD
AO365 – Når det passer dig/Brødrene A&O Johansen/Netcompany

SØLV
Lotto 2.0 – commerce-kæmpe i lommeformat/Danske Spil/Merkle

BRONZE
Satair Marketplace/Satair/Merkle

The Big Idea

GULD
TeAR Down This Wall/ DDR Museum/TeAR Down This Wall

SØLV
360° VR Space Safari/Ørsted/Khora

BRONZE
The Fake Investor/ Patent- og Varemærkestyrelsen/& Co./NoA

ROI

GULD
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir

SØLV
Digitalt håndværk med effekt på bundlinjen/STARK Danmark/Kaplan – part of Accenture Interactive

BRONZE
Volkswagen California/Volkswagen Danmark/ Twenty Agency, OMD og Help PR

Digital Transformation

GULD
Anna & Claras digitale eventyr/Søstrene Grene/Søstrene Grene

SØLV
Intelligent Kunderådgivning/Velliv/Responsive

BRONZE
AO365 – Når det passer dig/Brødrene A&O Johansen/Netcompany

Rettet klokken 11.19 fredag 27/08/21: I den oprindelig artikel stod der, at der var uddelt i alt 43 priser. Tallet et nu rettet til det korrekte antal, som er 51.