Casen ”AO365 – Når det passer dig” fra byggemarkedsgrossisten Brdr. A&O Johansen og IT-konsulenthuset Netcompany løb med syv priser – herunder alle tre specialpriser – ved Danish Digital Award 2021.
Lige i hælene, og formelt set med flest kategoripriser, kom casen ”Remote Tourism” fra Visit Færøerne og bureauerne Mensch og Sansir.
Kim Jong Andersen, der står bag showet sammen med Dansk Markedsføring, forklarer, at der var en særlig grund til, at specialpriserne går til Netcompany frem for Visit Færøerne, Mensch og Sansir.
" Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen.Kim Jong Andersen, juryformand, om casen "AO365 – Når det passer dig" fra Brødrene A&O Johansen og Netcompany
Visit Færøerne-casen vinder nominelt flere kategoripriser end AO-casen. Hvorfor er det ikke den, der får specialpriserne?
”Visit Færøerne-casen er af exceptionel høj klasse. Men når vi i juryen skal finde vinderne af specialpriserne, kigger vi ikke efter det nominelle antal priser”, siger Kim Jong Andersen, der også understreger, at de to cases ikke kan sammenlignes, men har hver deres styrker på forskellige parametre:
”AO-casen vinder, fordi den tager omnichannel til et nyt niveau. Man giver kunderne ”en digital nøgle til butikken”, så den kan komme og gå, når de vil”, siger han og tilføjer:
”Man har med andre ord turdet gå nye veje for at forandre måden, man driver forretningen på. Det er en case med fremtidsperspektiver og klart potentiale til at disrupte branchen. En løsning konkurrenterne er nødt til at forholde sig til.”
Tilbage efter et år med corona
I alt blev der uddelt 48 kategoripriser og tre specialpriser, og der var feststemning fra starten i Villa Copenhagen, hvor awardshowet blev afholdt med deltagelse af flere end 500 marketingprofessionelle.
Det var første gang siden maj 2019, at Danish Digital Award kunne lægge corona-restriktionerne bag sig og samle branchen fysisk for at hylde årets bedste digitale marketingarbejde.
Og hvis ikke man allerede havde mærket det på stemningen i salen, så blev det i hvert fald adresseret, da Dansk Markedsførings adm. direktør, Thomas Wahl, bød velkommen med et “Hold kæft, hvor er det godt at se jer!”
Og juryformand, Kim Jong Andersen, kunne kun erklære sig enig:
”Hvor er det storslået igen at være sammen uden at være hver for sig”, sagde han.
International klasse
Aftenens vært var skuespiller, musiker og komponist Martin Brygmann.
Han missede i øvrigt værtsrollen ved selvsamme (virtuelle) awardshow i 2020 og bedyrede derfor, at han havde glædet sig ”ekstra meget” til aftenen.
Han var da også i fin form fra første fløjt og gelejdede med humor, satire og bid deltagerne gennem godt fire timers show – inklusive menu med tilhørende vine.
Og selvfølgelig det, som aftenen især handlede om, udover vinene: Uddeling af årets i alt 45 DDA-priser.
En pris-kavalkade, der ifølge Kim Jong Andersen bør indgyde stolthed i branchen:
Mest vindende kunder (mere end én pris)
– Visit Faroe Islands – to guld og tre bronze
– Brødrene AO Johansen – to guld og to bronze + vinder af 23 Digital Company of The Year
– Royal Unibrew – to guld
– Undo Forsikring – to guld
– Søstrene Grene – en guld og to bronze
– DSB Digital Lab – en guld og en sølv
– Velliv – en guld og en sølv
– Heap – to bronze
”Årets niveau er utrolig højt og der er i mange cases tale om decideret international klasse,” siger Kim Jong Andersen til Markedsføring og tilføjer:
”Danmark er jo ikke et stort land, så hvis jeg må bruge et billede fra boksningens verden, hvor man jo taler om, at en lille bokser kan ”punch above his weigth”, så gør Danmark i dén grad det, når man kigger på årets cases.”
Et kvantespring
Visit Færøerne, Mensch og Sansir var blandt dem, der denne aften – igen – slog sig ind i den tunge vægtklasse med to guld og to bronze..
Det samme var Undo Forsikring og Royal Unibrew, som ligeledes hver vandt to gange guld.
Men den helt store vinder blev byggemarkedsgrossisten Brdr. A&O Johansen, som sammen med partneren, IT-konsulenthuset Netcompany, kunne gå på scenen og modtage to guld, to bronze plus, alle årets tre specialpriser, herunder Digital Company of the Year.
”Det er en case, der på mange måder lyder ”skør”, men som reelt er et kvantespring i en ellers konservativ branche. AO afskaffede reelt lukketiden og gjorde de fysiske butikker til kundernes butikker 24/7 med 100 procent digital selvbetjening, siger Kim Jong Andersen.
Han tilføjer: “Det kan man da kalde at give talemåden ”my home is your home” helt nye dimensioner”, og uddyber:
”Det er moderne commerce, når det er smukkest tænkt og eksekveret. Og resultaterne er heller ikke udeblevet. En betydelig vækst kan tilskrives denne digitale transformation med kundeoplevelsen i centrum – endda uden kannibalisering.”
Artiklen fortsætter under billedet.

Også andre vindere fra aftenen bør fremhæves – eksempelvis bureauet Merkle, der napper fire priser for fire forskellige kunder: Brdr. Dahl, Danske Spil, Gyldendal og sidste års Digital Company of the Year, Satair.
Mest vindende bureau/partner (mere end én pris)
– Mensch/Sansir – to guld og tre bronze
– Netcompany – to guld og to bronze + vinder af Digital Partner of The Year
– Merkle – en guld, to sølv og en bronze
– NoA Ignite – en guld og en sølv
– Responsive – en guld og en sølv
– OMD – en sølv og tre bronze
– Hjaltelin Stahl – en sølv og en bronze
– Twenty – sølv og en bronze
– Help PR – sølv og en bronze
Danish Digital Award, der tidligere er blevet uddelt af Dansk Annoncørforening, uddeles i år af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.
Årets vindere ved Danish Digital Award 2021
Specialpriser
- 23 Digital Company of The Year: Brødrene A&O Johansen
- Digital Partner of The Year: Netcompany
- Digital Profile of The Year: Troels Vest, leadudvikler, Netcompany
Digital Activation
GULD
Danmarks største virtuelle ølsmagning/Royal Unibrew/Royal Unibrew
SØLV
Adopt a Keg/Carlsberg/AKQA Group
BRONZE
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch & Sansir
Digital Differentiation: Digital Design
GULD
SMK Open/ Statens Museum for Kunst/1508 A/S
SØLV
En Digital Tranformation/Muuto/Dept
BRONZE
Befriende Anderledes/Heap/Heap
Digital Differentiation: Digital Proposition
GULD
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir
SØLV
Studybox: Stream dine studiebøger/Gyldendal/Merkle
BRONZE
AO365 – Når det passer dig/ Brødrene A&O Johansen/Netcompany
Digital Architechture
GULD
Ægte Omnichannel – det seje træk/ Brødrene Dahl/Merkle
SØLV
Ny BPM-platform i Skatteforvaltningen/Udviklings- og Forenklingsstyrelsen/Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
BRONZE
Søstrene Grene/Søstrene Grene/Vertica
Customer Experience
GULD
AO365 – Når det passer dig/ Brødrene A&O Johansen/Netcompany
SØLV
Junk made easy/ Junkbusters Group/ Mustache
BRONZE
Coop PrimeKonto – Loyalitet giver bonus/ Coop/Hjaltelin Stahl og OMD
Analytics & AI
GULD
DSB – Plads på rejsen/DSB Digital Labs/NoA Ignite
SØLV
L’Oréal – AI powered digital automation/L’Oréal/Wavemaker
BRONZE
Optikeren finder den rette styrke/Specsavers Northern Europe/Mediacom Group
Marketing automation
GULD
Intelligent Kunderådgivning/Velliv/Responsive
SØLV
Fra alle til én – Hvordan Kristeligt Dagblad satte fokus på individuelle læserbehov/Kristeligt Dagblad/Kristeligt Dagblad
BRONZE
En vidunderlig vækstrejse med Marketing Automation/ Søstrene Grene/ IMPACT Extend
The Greater Good
GULD
Ultraperfekt/ DR Ultra/ DR, Branding & Brugerrelationer
SØLV
Everyone is an influencer/ IKEA Danmark/ Marketsquare
BRONZE
Gør verdensmål til vores mål/ Danmarks Statistik og 2030-panelet/ Geelmuyden Kiese
Startups
GULD
Undo Forsikring/ Undo Forsikring/ Undo Forsikring
SØLV
Straksindbetaling fra Moneyflow/ Moneyflow/ Moneyflow
BRONZE
Pension. Befriende anderledes. /Heap/Heap
Branded Content – Kampagnedrevet
GULD
Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning/ Royal Unibrew/ Royal Unibrew
SØLV
The big danish bacon pre-roll/ Danish Crown/ Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive
BRONZE
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/ Mensch og Sansir
Branded Content – Relevant over tid
GULD
I røven af 4. division/ Sydbank/ Robert/Boisen & Like-minded
SØLV
Volkswagen California/ Volkswagen Danmark/ Twenty Agency, OMD og Help PR
BRONZE
Podcasten ”Rejsen” med Danijel ”Drux” Deletic/ DSB/Heartbeats & OMD
Innovation
GULD
Undo Forsikring/ Undo Forsikring/ Undo Forsikring
SØLV
DSB – Plads på Rejsen/ DSB Digital Labs/ NoA Ignite
BRONZE
Remote Tourism/ Visit Faroe Islands/ Mensch og Sansir
Commerce
GULD
AO365 – Når det passer dig/Brødrene A&O Johansen/Netcompany
SØLV
Lotto 2.0 – commerce-kæmpe i lommeformat/Danske Spil/Merkle
BRONZE
Satair Marketplace/Satair/Merkle
The Big Idea
GULD
TeAR Down This Wall/ DDR Museum/TeAR Down This Wall
SØLV
360° VR Space Safari/Ørsted/Khora
BRONZE
The Fake Investor/ Patent- og Varemærkestyrelsen/& Co./NoA
ROI
GULD
Remote Tourism/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir
SØLV
Digitalt håndværk med effekt på bundlinjen/STARK Danmark/Kaplan – part of Accenture Interactive
BRONZE
Volkswagen California/Volkswagen Danmark/ Twenty Agency, OMD og Help PR
Digital Transformation
GULD
Anna & Claras digitale eventyr/Søstrene Grene/Søstrene Grene
SØLV
Intelligent Kunderådgivning/Velliv/Responsive
BRONZE
AO365 – Når det passer dig/Brødrene A&O Johansen/Netcompany
Rettet klokken 11.19 fredag 27/08/21: I den oprindelig artikel stod der, at der var uddelt i alt 43 priser. Tallet et nu rettet til det korrekte antal, som er 51.