De danske destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark er gået sammen om en kampagne, der skal sikre, at danskerne holder deres ferier i Danmark i 2020.
Det oplyses i en pressemeddelelse, hvori det fremgår, at kampagnen kommer til at køre på et nationalt, interregionalt og lokalt niveau. Formålet er at mobilisere en folkestemning om, at ferie i Danmark er det rette at gøre lige nu og fremover.
– Det kan meget vel blive den vigtigste kampagne, som turisterhvervet har lavet i mange år – da fremtiden for mange spillere i dansk turisme afhænger af, hvordan de kommer igennem resten af 2020, siger Janne Grønkjær Henriksen, som er marketingdirektør hos VisitDenmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har givet 10,3 millioner kroner til kampagnen og parterne bag kampagnen har selv lagt næsten 10,7 millioner kroner, hvorfor det samlede beløb til kampagnen er 21 millioner kroner, oplyses det.
Bag kampagnen står reklamebureauet Hjaltelin Stahl, der vandt opgaven efter en pitch. Bureauet blev briefet i påsken.
– Det er en utrolig spændende opgave, hvor vi skal inspirere og motivere danskerne til at holde ferie i Danmark. Vi er tilbøjelige til at italesætte en ferie herhjemme som: ”Vi skal bare være i Danmark i år”. Men dette ”bare” skal vi til livs. Vi skal skabe en holdningsændring, hvor vi skal få danskerne til at (gen)opdage og opleve at Danmark er meget mere end bare Danmark, siger Susanne Lund, der er CSO hos Hjaltelin Stahl, i meddelelsen.
Ifølge Erhvervsministeriet viser tal fra Danmarks Statistik, at antallet af danskere, der holder ferie i Danmark, er steget de senere år. Det er med andre ord blevet mere populært at holde ferie i Danmark, men der er fortsat cirka 40 procent af danskerne, der stadig ikke holder ferie herhjemme, viser tal fra VisitDenmark.
– Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være er samtidig også rigtig hårdt ramt af coronakrisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år. Nogle vil tage deres første badetur i Vesterhavet i år. Andre vil måske genopdage Bornholms rokkesten og røgerier. Og andre igen vil besøge fynske herregårde i jagten på gode natur- og madoplevelser. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse.
I kampagnen opfordres danskerne til at dele deres bedste danske sommeroplevelser og minder på sociale medier med #baredanmark, så vi sammen kan minde hinanden om, at ferie i Danmark er meget mere end ”bare”.
– Kampagnen kommer til at køre op til- og hen over sommeren og vil involvere og engagere alle danskere. Kampagnen vil samtidig fungere som paraply og bygge ovenpå eksisterende initiativer fra de lokale destinationer, siger Mia Terese Duelund, der er Account Director hos Hjaltelin Stahl.
Kampagnen går i luften fra 28. maj, hvor influenter opfordrer danskerne til at dele deres oplevelser. 3. juni går man så ind i annonceringsfasen, hvor man fra 5. juni går på TV, mens man fra 15. juni bringer outdoor-mediet i spil.