Det lyder måske underligt, men det er faktisk dokumenteret, at lyde påvirker vores smag.
Og netop det er omdrejningspunkt for en aktuel kampagne fra den svenske burgerkæde Max, som for at promovere sin nye ”Grand Deluxe Umami”-burger har fået udviklet en række lydspor, som skulle kunne fremhæve smagsoplevelsen.
Sammen med bureauerne Acne og Starcom – og ikke mindst musik-produktionsselskabet Plan 8 – har Max udviklet et helt album af abstrakte lyde: Et lydspor for hele burgeren, og en række selvstændige lydspor: Et for bacon, et for tomat, et for ost osv – med det formål at skabe ”et smagseventyr i stereo”.
– Som marketingprofessionel er det super-spændende at få chancen for at arbejde med alle sanserne omkring et produkt og en oplevelse. Sounds of Umami er et eksempel på dette, siger Tobias Karlsson-Malmborg, Max’ marketingchef.
Forskning og egen smag
Forskere har opdaget, at høje frekvenser forstærker søde eller syrlige smagsnuancer, varme og stærke krydderier forstærkes af høje toner og musik i højt tempo, og umami-smagen, den femte grundsmag, kan forstærkes af dybe bastoner.
Hos musik-produktionsselskabet Plan 8, der har skabt lydene til Max, siger Creative Director Oscar Tillman til svenske Dagens Media:
– Vi gik hele tiden ud fra de vigtigste smagsnuancer i hver enkelt ingrediens og testede løbende, hvilke lyd-arrangementer, der bedste kunne forstærke smagen af dem. Dels baseret på de forskningsresultater, der findes, men også ved selv at smage og lytte.
Fine resultater
Kampagnen kører lige nu i Sverige, men Michael Raffnsøe, der er partner i Max Danmark, vil ikke udelukke, at den – eller noget lignende også kommer til at Danmark:
– Vi synes, der er spændende muligheder i multisensory-kampagner, så det er helt sikkert noget, vi kommer til at arbejde mere med, siger han.
Og resultaterne fra Sverige er foreløbig fine, siger Tobias Karlsson-Malmborg:
– Interessen har været stor fra både presse og gæster: Mange vil gerne vil vide mere og er imponerede over den kreative ide, så kampagneburgeren har fået en fin modtagelse. Og foreløbig sælger den over forventning.
Lydsporet til den aktuelle svenske kampagne, der kører frem til 17. maj, kan findes på Spotify og Soundcloud.
Læs mere her – og se en af kampagnefilmene herunder.