Vi plejer at vende blikket mod USA, når det handler om nye trends og ideer inden for næsten alt, inklusiv reklamefilm. Men bøtten er ved at vende, og det amerikanske reklamefilmmarked har fået øje på den skandinaviske stil – med simpel fortællekunst og æstetiske, visuelle billeder.
Henrik Klokker Hansen er netop en af de meget visuelle reklamefilminstruktører, og han skal nu forsøge at få en ny skandinavisk vinkel på det store amerikanske marked.
Han er ikke så kendt herhjemme, selv om det er her han har sin base. Men hvis man kan huske filmen for Øresundsbron, hvor svenske elge løber gennem Københavns gader i morgendisen. Eller filmen for Gaio, med regnskoven som visuelt virkemiddel, ja, så har man et meget godt billede af, hvilken stil Henrik Klokker Hansen repræsenterer.
– Jeg har i første omgang skrevet en to-årig kontrakt med Flying Tiger Films, men jeg beholder min base i København, og vil blive fløjet “over there“ på forskellige opgaver. De kan også godt lide at sige “at vi flyver lige en skandinav over“, smiler han.
Henrik Klokker Hansen tog selv kontakten til Flying Tiger Films i sin tid. Men hvorfor de nu har skrevet kontakt med ham, har han et meget godt bud på:
– Et par Oscars og Dogmebrødrene har banet vejen. Deres guldstøv smitter af på os andre, og lige nu er det skandinaviske i høj kurs. De ser os som kunstnere, der kan tilfører deres marked noget nyt og væsentligt.
EUROPA SOM ARBEJDSPLADS
Flying Tiger Films laver bl.a. reklamefilm for American Express, Visa, Chrysler, Coca-Cola og Chevrolet. Og lige nu har den danske reklamefilminstruktør flere projekter, der venter på at komme i gang bl.a. for Jaguar og Blå Kors.
Henrik Klokker Hansen har udover USA i forvejen det meste af Europa som sin arbejdsplads, hvilket ifølge ham selv, er meget normalt for branchen.
– Det er utroligt vigtigt for at få nye impulser og inspiration som reklamefilminstruktør, at man kommer ud over landets grænser og arbejde. Derfor har jeg da også, ud over Danmark, koncentreret mig om lande som Tyskland, Spanien, Italien, Østeuropa og England – hvilket jeg vil blive ved med, tilføjer han. I udlandet har man enten en base, eller en agent, der skaffer en jobs. Det fungerer lidt ligesom med en skuespiller-agent, hvor man som reklamefilminstruktør får tilbudt de jobs, som stilmæssigt passer til en.
INSPIRATION I KUNSTEN
Han er uddannet som reklamefotograf i 1994 hos en læremester i Jylland, og var derefter freelance instruktørassistent i 3-4 år.
Sin opstart som freelance instruktør, fik han hos Kunde & Co.
– Det gav mig virkelig meget at være hos Kunde & Co. Det er et bureau, der er gode til at tage nye og unge kræfter ind. Man får lov til at udvikle sin egen stil, og min stil blev altså det æstetiske og meget visuelle. Hos Kunde & Co. lærte jeg også at tænke coorporate, hvilket jeg i stor stil vil få brug for i mit arbejde for Flying Tiger Films, ligesom det er en stor fordel for mig, når jeg arbejder i Europa, fortæller Henrik Klokker Hansen.
– Jeg finder min inspiration i kunstens verden, i malerier, teater og spillefilm, men også i naturen. Der er her jeg bliver inspireret til at lave emotionelle ting, så som reklamefilmene for Øresundsbron og Gaio, siger han.
(billede af Henrik Klokker Hansen)